Wetenschap en logica zegt: "uit niets kun je niets maken". Hoe kan de "big bang" dan uit niets zijn ontstaan? En waarom zou het exploderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag heb ik ook al eens gesteld. Plusje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Bierdopje, zit ook weer wat in. Maar ikzelf maak die fout ook wel eens. Ik kijk niet altijd of de vraag die ik wil stellen al eens gesteld is of niet. Ik vond het gewoon leuk dat nog iemand ook dezelfde vraag als mij stelt, vandaar de plus.

Het beste antwoord

Ten eerste: de wetenschap zegt dat er best materie en energie uit het niets kan ontstaan. De quantummechanica staat dat toe - we noemen dat de quantumonzekerheid.

De effecten daarvan hebben we experimenteel waargenomen via het Casimir-effect. Quantumfluctuaties zijn dus een reëel bestaand effect.

Ook de Hawking-straling die ervoor zorgt dat zwarte gaten op den duur "verdampen", is een gevolg van die quantumfluctuaties. Deze Hawking-straling is echter bij mijn weten nog niet experimenteel waargenomen.

Ten tweede: de wetenschap zegt niets over het ontstaan van de Big Bang. Terugkijkend vanaf nu, steeds verder teruggaand naar het moment van de Big Bang, komen we op een moment waarop de natuurwetten zoals we die nu hebben achterhaald, niet meer geldig zijn.

Het is dus wetenschappelijk onmogelijk om iets te zeggen over de Big Bang zelf: de ons bekende natuurwetten golden toen niet. Die golden pas vanaf een bepaald moment ná de Big Bang.

We kunnen zelfs niet spreken over de tijd vóór dat moment, omdat we niet weten of die tijd wel bestond - omdat de nu bekende natuurwetten niet golden, kunnen we zelfs niet zeggen of "tijd" toen al bestond, en zo ja, of "tijd" in de huidige vorm bestond of er heel anders uitzag.

Onze beste gok is dat de Big Bang zélf een quantumfluctuatie was, die alleen kon blijven bestaan doordat ze direct explodeerde.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

das een goeie vraag maar ik denk niet dat iemand dat weet als het uberhaubt waar is over de BigBang. Ik vraag me ook wel eens af waar nou het heelal eindigt en wat daar achter zit of waar het heelal zich weer in bevindt. Een hoop denkstof zullen we maar zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is ook een theorie, dat het heelal zich telkens recyclet als het ware. dat dit heelal uitdijt, en daarna als het ware implodeert tot bijna niks. en dat er uit dat minuscule puntje(of deeltje, ik weet het ook niet) weer van vooraf aan begint. met uitdijen.

nogmaals dit is een theorie. of het echt zo gaat weet ik natuurlijk niet, maar het helpt verklaren dat er niet Iets uit Niets is ontstaan.
er is volgens mij ook nog nooit bewezen dat er Niets was voor de oerknal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oerknal theorie blijft voorlopig nod steeds een theorie.
En het blijft nogal zinledig een theorie op een theorie te toetsen.
Toch is de wetenschap bezig met heel voorzichtig een paar mogelijkheden te suggereren :- Het multiverse idee : dat 'ons' heelal zou ontstaan zijn uit andere heelals in een keten van ? aantal - Een andere idee is het zeepbel model : waarbij de big bang zou ontstaan zijn door het botsen van membranen van een andere identiteit.
Maar dit alles is voorlopig scifi .... en zit voorlopig in de intelligente fantasie van sommige wetenschappers.
En dat het Heelal zou exploderen is ook zo'n wetenschappelijk onvermoeden.
Wat men kan constateren is dat ons heelal nog steeds uitdeint en steeds met grotere en grotere snelheid....en daarmee botst met heersende wetenschappelijke stellingen. Het is voorlopig een raadsel waarom ons heelal niet vertraagd maar versneld uitdeint.

Uit niets kan men niets maken; kan ik niet beantwoorden.
Het tweede deel van de vraag werd onlangs op National Geographic getoond (en neem dit ook als bron)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu schijnt National Geograghic wat geloofwaardigheid te hebben verloren. http://www.discovery.org/a/162
Ik sluit me helemaal aan bij het antwoord van Cryofiel.

Een kleine aanvulling:

In feite, als je maar lang genoeg inzoomed op onze 'werkelijkheid', dus de aller aller allerkleinste deeltjes die onze werkelijkheid vormen bekijkt, dan zwemmen die als het ware in een schuim van 'waarschijnlijkheid'. Dit is een erg abstract begrip, maar het komt er op neer dat een van de kernwaarden van die deeltjes inhoudt, dat ze kunnen bestaan of niet bestaan. Dit klinkt logisch, maar realiseer je dat die waardes kunnen veranderen. Dit houdt in dat een deeltje dat bestaat, de waarde niet bestaand kan krijgen. En andersom.

In het kort houdt dit in dat op zo'n enorme kleine schaal een deeltje of energie tijdelijk kan bestaan; het bestaat niet, het is er ineens wel en vervolgens bestaat het niet meer. Het kan allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Big Bang theorie zegt niet dat dat er vanuit niets een explosie is geweest die alles heeft geschapen. Dat is een veelgemaakt fout. Net als dat de evolutie theorie zou zeggen dat wij van apen afstammen.

De naam Big Bang is verzonnen door de tegenstander van de theorie Dr. Fred Hoyle. Hij liet de term in een radiointerview vallen om de theorie belachelijk te maken.
Voor de media was dit echter een mooie sensatie naam en sindsdien is die term een algemeen aanvaard begrip. Hoyle had namelijk zelf de eigen steady state theorie.

Het beeld dat de naam oproept is dat er een punt is waar alle materie uit knalt. Echter bestond alle materie al en stond stil. Alleen de ruimte waarin die materie zich bevond werd groter en nam/neemt de materie met zich mee. Dus we hebben een theorie met een naam die niet slaat op hetgeen wat het beschrijft.

De theorie zegt namelijk alleen "Ons universum begon in een hete, dichte toestand en de ruimte groeide en groeit nog steeds. "

Eigenlijk zou het namelijk de Big Expansion theorie moeten heten. Maar ook die naam zou nu niet handig zijn omdat er sinds de jaren 80 een aanvulling op de Big Bang theorie is genaamd Inflatietheorie. Die antwoord geeft op belangrijke vraagstukken waar de theorie zelf geen antwoord op kan geven. Overigens, al het bewijs dat we hebben (Redshift, distributie van elementen, Cosmic Microwave Background) onderbouwd de Big Bang theorie.

Grappig om te weten is dat de ondekker Georges Lemaître een Rooms-Katholieke priester was. En dat paus Pius XII, bij de opening van een congres verklaarde dat de Big Bang theorie overeenkomt met het Katholieke scheppings verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou ook kunnen zeggen dat de materie in het heelal er altijd al is geweest en er altijd zal zijn. Ik denk dat het heelal na het uitdijen weer inkrimpt. Op dit moment is nog niet wetenschappelijk onderbouwd of dat ook gaat gebeuren maar ik ben er van overtuigd. Bij de 'big crunch' zullen alle atomen door de ongelofelijke hitte en druk weer in de elementaire deeltjes veranderen. Vervolgens houden we de spreekwoordelijke speldenknop over waaruit een nieuwe Big Bang ontstaat. Zo zijn er al oneindig veel universums vóór ons geweest en zullen er oneindig veel volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel ik Hawking's theorie van the big crunch erg boeiend vind, heeft mij nog niet kunnen overtuigen dat het zo werkt. Het roept nog meer vragen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel=hoewel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar het zou wel het meest 'hout snijden' om het maar met aardse bewoordingen te zeggen..:)
Al het goede is uit God en door God.
God heeft de wereld geschapen en alles wat daar in is (planten dieren etc.) er kan niet iets ontstaan uit het 'niets'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thats it? -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje van mij, maar wou nog wel even toevoegen dat God wel dingen kan scheppen uit het niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God is almachtig, Hij kan alles maken. Hij is de Alfa en de Omega, Hij heeft geen begin en geen eind.