Wat gebeurd er met de aarde als Jupiter ontploft/weg is?

Hiermee bedoel ik of de aarde er iets van merkt met bijvoorbeeld iets met zwaarte kracht of de lijn waarop de aarde draait

2.9K
erotisi
5 jaar geleden
Jupiter is ongeveer 81-269 keer zwakker in zwaartekracht dan de maan. Dit is dus onbetekenend.

Antwoorden (2)

De invloed van Jupiter op de aarde is niet zo groot dat je er meteen iets van merkt wat betreft zwaartekracht of lijn waarop de aarde draait:

De zwaartekracht tussen de zon en de aarde is ongeveer 3,54x1022 N. Deze kracht zorgt ervoor dat de aarde rond de zon draait. De zwaartekracht van de andere planeten beïnvloedt de baan van de aarde enigszins, maar de zwaartekracht van de andere planeten en de maan is nog steeds erg klein. De zwaartekracht van de maan op de aarde is slechts 0,55% van de zwaartekracht tussen de zon en de aarde. Wanneer ze zich het dichtst bij de aarde bevinden, oefent Jupiter slechts 0,0062% van deze kracht uit en Mars slechts 0,00023%
5 jaar geleden
Jupiter houdt de de planetoïdengordel tegen, als Jupiter weg zou zijn dan komt er een keer in de 100.000 jaar een planetoïde uit de planetoïdengordel op de Aarde.
Jupiter houdt dit ook voor andere planeten tegen, en niet alleen de planetoïdengordel tegen maar ook andere objecten.
Jupiter vervult een ook een belangrijke functie binnen het zonnestelsel, doordat hij zwaarder is dan alle andere planeten is hij een belangrijk onderdeel voor het massa-evenwicht van het zonnestelsel.