Kan een elektrisch(magnetisch) veld ontsnappen aan een zwart gat?

Licht kan niet ontsnappen uit een zwart gat omdat de zwaartekracht te groot is. Wat wel kan ontsnappen is een zwaartekrachtsveld lijkt me, want anders zou er geen aantrekking zijn. Nu is zwaartekracht natuurlijk ook anders omschreven als zijnde een kromming van de ruimte. Hoewel ik dus niet zeker ben of er ook werkelijk zoiets als een zwaartekrachtsveld bestaat, vraag ik me wel af of er dan ook niet een elektrisch (-magnetisch) veld kan ontsnappen analoog aan het eventueel bestaande zwaartekrachtsveld?

Omdat evenals fotonen, gravitonen waarschijnlijk niet sneller gaan dan het licht lijken mij dus gravitonen niet te kunnen ontsnappen uit een zwart gat, maar wat is dan het effectieve onderscheid tussen een gravitatieveld en gravitonen?

8 jaar geleden
1.2K
Thecis
8 jaar geleden
Je gaat een vraag stellen nav een veronderstelling waarvan je zelf in de vraag al zegt dat het anders is... Ik volg dit niet... Zwaartekracht (de uiting daarvan) is de verstoring van de ruimte-tijd door massa. Massa vervormt ruimte-tijd waardoor het effect is dat massa's elkaar aantrekken.
Het feit dat je veronderstelt dat er dus een zwaartekrachtveld moet zijn, is dus niet correct. Je hebt zelf al aangegeven wat het is. Aantrekkingskracht bestaat dus eigenlijk niet, maar massa "trekken elkaar aan" omdat ze in elkaar verstoring van ruimte-tijd komen en derhalve "naar elkaar toe rollen". De analogie die je stelt, is niet aanwezig...
de gravitonen die je noemt, zijn iets heel anders.
erotisi
8 jaar geleden
Jij lijkt te zeggen dat een zwaartekrachtsveld niet bestaat. Ik twijfelde daar eerst nog aan maar op wiki staat:
' In de moderne algemene relativiteitstheorie van Einstein (1916) wordt het zwaartekrachtsveld meestal beschreven als een kromming van de vierdimensionale ruimtetijd. In principe is het echter ook mogelijk een beschrijving in de vorm van een veld te geven. De theorie beschrijft verder hoe het zwaartekrachtsveld afmetingen en tijdsduren beïnvloedt.' Hoewel ik het nog steeds niet zeker weet of je dat dan ic kan vergelijken met een em-veld wordt het toch wel degelijk nog gebruikt. Maar het kan natuurlijk zijn dat wat jij bedoeld is dat zwaartekracht eigenlijk niet bestaat maar die term ook nog wel wordt gebruikt, zo ook het veld dus.... https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartekrachtsveld
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hou twee magneten bij elkaar en je weet of er een zwaartekrachtveld bestaat. Richt de gelijknamige polen naar elkaar en ze stoten elkaar af. Richt de noord en zuidpool naar elkaar en ze trekken elkaar aan. Dus als een zwaartekrachtveld noet door een zwart gat wordt aangetrokken, dan staan de gelijknamige polen in hoofdzaak naar elkaar gericht de velden stoten elkaar af.Staan de tegengestelde polen op elkaar gericht, dan zullen ze elkaar aantrekken. De sterkste wint.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gerardkl waar gaat je verhaal over? In een zwaartekrachtveld bestaat het fenomeen van elkaar afstotende en aantrekkende polen helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mullog, mij verhaal is onderdeel van het antwoord op een vraag van erotisi. Het verhaal van "afstotende en aantrekkende polen" bestaat niet zeg je.
Moet je toch eens lezen wat er over magnetisme staat beschreven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Hou twee magneten bij elkaar en je weet of er een zwaartekrachtveld bestaat." Deze zin begrijp ik dan niet (als ik twee magneten bij elkaar houd weet ik of er een zwaartekrachtveld is?????) "Dus als een zwaartekrachtveld noet door een zwart gat wordt aangetrokken, dan staan de gelijknamige polen in hoofdzaak naar elkaar gericht de velden stoten elkaar af" deze zin begrijp ik zo weinig dat ik niet eens meer kan uitleggen wat ik niet begrijp.

Antwoorden (2)

Alles binnen de waarnemingshorizon van een zwart gat kan daar niet aan ontsnappen. Alles buiten de waarnemingshorizon wel. Zo eenvoudig is het.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar hoe kan dan een zwart gat toch effect creeeren op zijn omgeving mbt zwaartekracht ed?
Iets moet toch ontsnappen aan dat zwarte gat om iets naar buiten toe te beinvloeden. Ik weet dat het nogal eenvoudig omschreven is en met de kromming van ruimtetijd het anders kan liggen, maar de AR sluit zwaartekrachtsgolven en velden toch niet uit en die komen toch van het zwarte gat? En hoe kunnen die wel 'ontsnappen' maar een elektrisch veld dan niet (mocht dat zo zijn)?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat zich binnen een zwart gat afspeelt is onbekend omdat er niks van naar buiten komt. Een zwart gat heeft massa en die massa beïnvloed de ruimte om het zwarte gat. Die beïnvloeding begint op de waarnemingshorizon en gaat van daaruit verder de ruimte in. Zwaartekrachtgolven worden buiten het zwarte gat gevormd (misschien ook wel er in maar die komen (kunnen) niet naar buiten). Als je een zware bal in het water gooit ontstaan de golven ook buiten die bal.
Een krachtveld is een natuurkundig begrip dat beschrijft wat de grootte en de richting is van een bepaalde kracht in ieder punt van de ruimte. Het is dus niet zo dat het krachtveld zich ergens bevindt en ergens naartoe beweegt. Het is overal en heeft overal een bepaalde waarde (en richting). Er is dus ook geen sprake van wel of niet kunnen ontsnappen aan een zwart gat of aan welke andere omgeving dan ook. Wel kun je zeggen dat een krachtveld op een bepaalde manier van waarde verandert en dat zou kunnen gebeuren doordat hetgeen de kracht veroorzaakt (lading bij elektrische kracht, massa bij zwaartekracht) versneld wordt. Die versnelling veroorzaakt een verandering in het krachtveld, maar het zijn de deeltjes die bewegen en niet het veld.
Dat we de aantrekking van een zwart gat kunnen voelen komt niet doordat het zwaartekrachtsveld vanuit het zwarte gat naar buiten beweegt. Nee het veld was er al toen het gat gevormd werd en verandert als er massa ingevangen wordt. En dat geldt ook voor een eventueel elektrisch of magnetisch veld rondom een zwart gat. Ook dat is er vanwege de ladingen in de omgeving, en kan veranderen als die ladingen bewegen. Maar het beweegt niet van binnen naar buiten of omgekeerd.
Elektromagnetische en zwaartkrachtsgolven daarentegen bewegen wel (met de lichtsnelheid). Zij delen als het ware aan het veld mee hoe het moet veranderen.
WimNobel
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Hoewel ik het al bijzonder vindt dat alle velden er al zijn, vraag ik me toch af waarom de waardeverandering van zo'n veld pas veranderd bij versnelling. Ik neem aan dat je in het laatste geval dan emstraling krijgt, maar bij geen versnelling is er toch wel lading die het krachtveld vervormd? Als je een magneet in een veld plaatst verandert dat veld toch ook van richting, en die richtingverandering wordt toch veroorzaakt door de lading. Er moet dan toch ook bij een geladen zwart gat een overgang zijn van iets naar het veld wat het kan beinvloeden (richtingsverandering); er moet toch informatie uit dat zwarte gat komen om die richting te bepalen?
WimNobel
8 jaar geleden
Zeker, ook zonder versnelling hangt de vorm van het krachtveld samen met de aanwezigheid van lading. Maar zolang die lading op z'n plaats blijft is er geen noodzaak om opnieuw deeltjes uit te wisselen.
Je schrijft "Als je een magneet in een veld plaatst…". Maar bij dat plaatsen versnel en vertraag je de magneet dan toch?
Maar je hebt wel gelijk dat bij een eenparige beweging ook het veld verandert terwijl er geen deeltjes worden uitgewisseld. Daar ben ik eerlijk gezegd nog niet helemaal uit.
erotisi
8 jaar geleden
Bedankt,
Ik heb een zelfde vraag gevonden in het engels. Voor mij is het te moeilijk om het goed te begrijpen, maar misschien begrijp je er wat van?!: http://physics.stackexchange.com/questions/235253/why-can-an-electric-field-escape-from-a-black-hole Mocht het antwoord je duidelijk zijn, dan zou ik graag als je wilt, het in verkorte begrijpelijk versie tegemoet zien.....
WimNobel
8 jaar geleden
Hé, ook een leuke site!
In ieder geval bevestigt de eerste alinea in dat antwoord wat ik ook al schreef: een veld beweegt niet van de ene plaats naar de andere. Maar daarna komt een heel theoretisch stuk met formules. Die zou ik in principe moeten kunnen snappen maar die kennis is weggezakt en het gaat me nu te veel tijd kosten om dat op te halen.