Vevolgvraag hoe hard gaan we als we stil staan? - zittrn we dan niet al op een behoorlijk perentage van de lichtsnelheid?

Hoeven we dan ni veel minder hard om de lichtsnelheid te evenaren? Dus ald je iets sfdchiet in exact de juiste hoek, neem je die snelheid allemaal mee en ben je veel eerder bij de lichtsnelheid?

Vervolg op deze vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/hard-gaan-stil.186114

Toegevoegd na 13 minuten:
Gaat om dit stuk uit de vraag, Met de snelheid van de aarde om de zon, de snelheid van de zon in de melkweg, de snelheid van de melkweg in zijn sterrenstelselcluster, enzovoorts.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee de snelheid die we nu hebben van de aarderotatie is juist maar een fractie van de lichtsnelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de snelheid van de aarde om de zon, de snelheid van de zon in de melkweg, de snelheid van de melkweg in zijn sterrenstelselcluster, enzovoorts.
Nee.

Stilstaan, evenals de lichtsnelheid, wordt gemeten relatief aan de omgeving/waarnemer.

Als je stilstaat, beweeg je dus met 0% van de lichtsnelheid.

Overigens, omdat de lichtsnelheid gemeten wordt relatief aan de waarnemer, zul je ook in beweging het licht met de lichtsnelheid in jouw bewegingsrichting zien gaan. Enkel voor een andere waarnemer is jouw snelheid dan een fractie van de lichtsnelheid in die richting, maar voor jou maakt dat niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Kown;

De snelheid waarmee je bijvoorbeeld beweegt als je op de evenaar staat (1600km/u) is relatief ten opzichte van bijvoorbeeld de zon, maar niet in diens richting. Als je dan gaat lopen met 5km/u wordt je verplaatsing niet 1605km/u, want je verplaatst je dan ten opzichte van het aardoppervlak en de snelheid blijft dus 5km/u. Snelheid wordt gemeten gerelateerd aan de verplaatsing. Vergelijk het maar met een reis op het schip; als jij op het dek wandelt kun je je snelheid niet bij die van het schip optellen, want dat vaart er echt niet sneller door en je komt net zo snel aan als je wanneer je in een dekstoel was gaan zitten.