Zit er nog iets tussen een neutronenster en een zwart gat ?

Zware sterren vormen na een supernova een neutronenster; superzware sterren storten ineen tot een zwart gat. Bestaat er ook nog een tussenvorm. Neutronen zijn toch ook nog deelbaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Neutronen zijn deelbaar, maar dat is hier niet van belang.

Bij een neutronenster ontstaan neutronen juist doordat de atomen van de ineenstortende ster zo sterk opeen worden gedrukt, dat de normale kernkrachten (die een atoom vormen) worden overwonnen. Protonen en elektronen versmelten dan tot neutronen.

Dus neutronen zijn wel deelbaar, maar ze zullen zich niet delen, omdat de ontstane deeltjes door de enorme druk direct weer zullen versmelten tot een neutron.

Als de zwaartekracht nóg sterker wordt, zó sterk dus dat ook de neutronen het "niet meer houden", ontstaat een zwart gat.

Er is dus geen tussenfase tussen een neutronenster en een zwart gat.
Cryofiel