Waarom gaan neutrino's alle kanten op terwijl de oerknal op een punt zou zijn gestart?

Wanner neutrinos zijn ontstaan bij de de oeknal en het heelal uitdijt, waarom komen ze dan van alle kanten in de nevelkamer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

De achtergrond straling van neutrinos van de oerknal is circa 2 seconde na de oerknal ontstaan. De berekende temperatuur van deze neutrinos is circa 1,95 graden Kelvin. Gezien het feit dat neutrinos al nauwelijks interacties aan gaan en gezien de temperatuur is het praktisch waarschijnlijk onmogelijk om ooit neutrinos te detecteren die van de oerknal afkomstig zijn.

De neutrinos die wel gedetecteerd worden zijn afkomstig uit de kernprocessen van sterren. Die staan overal om ons heen, dus ze komen van alle kanten.

Toegevoegd na 1 dag:
Aanvullend klopt het wat Cryofiel in zijn antwoord zegt. Zelfs als we de achtergrondstraling van neutrinos uit de oerknal zouden kunnen zien zouden we daar nog geen richting uit af kunnen leiden. Zoals Cryofiel terecht opmerkt was de oerknal niet op een bepaald punt maar in alle ruimte. Feitelijk wordt dat bewezen door de kosmische achtergrond straling die we wel kunnen meten en die van alle kanten op ons afkomt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg: best logisch achteraf c
Er zijn twee redenen waarom we neutrino's van alle kanten zien komen.

De eerste reden is dat de meeste neutrino's die tegenwoordig door het heelal bewegen, niet afkomstig zijn van de Oerknal, maar pas veel later werden (en nog steeds worden) gemaakt in het binnenste van sterren. Sterren staan overal om ons heen, die sterren stralen neutrino's in letterlijk alle richtingen, dus is het geen wonder dat wij vanuit alle richtingen met neutrino's worden bestookt.

De tweede reden is dat tijdens de Oerknal het heelal ontstond. Je kunt dus niet zeggen dat de Oerknal op een bepaalde plek plaatsvond, en dat een hypothetische toeschouwer bij wijze van spreken vanaf een afstandje had kunnen toekijken. Nee, bij de Oerknal ontstond het universum. Het *hele* universum, om precies te zijn.

Dat betekent dat de Oerknal het universum "was". Vlak na de Oerknal was het universum heel klein, maar een paar kubieke centimeter groot. Daarbuiten was niets. Sterker nog, er bestond (en bestaat) geen "daarbuiten".

Dit betekent, dat de Oerknal niet in één bepaald punt plaatsvond, maar dat de Oerknal letterlijk overal plaatsvond. Ook op de plek waar wij nu zijn. Ook op de plek waar de zon staat. Ook op de plek waar de Poolster staat. Overal, echt overal.

Als tijdens de Oerknal neutrino's ontstaan, en wij nu toevallig zo'n oer-neutrino zien (in plaats van een "nieuw" neutrino dat pas veel later in het binnenste van een ster is gemaakt), is het dus geen wonder dat wij ook die oer-neutrino's letterlijk vanuit alle richtingen zien komen. Ze komen uit de Oerknal, en die Oerknal bevond zich overal, in alle richtingen.

Cryofiel
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
+