hoe komt het dat de aarde en om zijn as draait en om de zon draait?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Trek een laken strak . Span hem op alle vier de punten strak . Leg een loden bal op het laken . De loden bal zou het laken vervormen dan . Gooi een klein ijzeren rond balletje recht door over dat laken dat balletje gaat een rondje maken om de loden bal . Visualiseer dit als volgt . De loden bal vervormt de ruimte ( zwaartekracht ) de snelheid van het balletje ( energie) wordt in de ruimte niet gestopt blijft dus gaan die draait dan eeuwig rond die loden bal ( niet echt oneindig vroeger of later wordt de baan Vd maan ook kleiner denk ik ?) Visualiseer daar nog even een extra dimensie bij :) dus niet alles plat . Dan ben je al een heel eind ./ Het balletje in een roulette die geen zwaarte kracht of wrijving ondervind zou ook bijna eeuwig door rollen door de energie van het ingooien . Dit zijn maar simpele voorbeelden om je het te kunnen voorstellen .

Het beste antwoord

Dat komt omdat ons zonnestelsel ontstaan is uit een protoplanetaire stofwolk (waarschijnlijk weer een overblijfsel van een soort supernova (sterexplosie).
Door kleine verdichtingen en de zwaartekracht werd alles weer bij elkaar getrokken en zoals een krimpende pirouette danser steeds sneller gaat draaien om zijn as doordat hij zijn armen intrekt zo krijgt ook ons zonnestelsel en bijgevolg de aarde en de zon een draaiing mee evenals dat de aarde om de zon is blijven draaien.

Waarom de aarde om de zon draait kan op verschillende manieren verklaard worden. Volgens de klassieke mechanica is het de zwaartekracht. Bij de klassieke mechanica spreek je dan over de gravitatiewetten van Newton.

Echter volgens de relativistische mechanica zorgen de krommingen in ruimtetijd ervoor dat hemellichamen om elkaar heen draaien. Einstein beschreef zwaartekracht als niets anders dan krommingen in ruimtetijd.
Voor verdere informatie bekijk de bronnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel, hier kan ik wat mee!

Andere antwoorden (1)

Dat komt omdat ons zonnestelsel ontstaan is uit een protoplanetaire stofwolk (waarschijnlijk weer een overblijfsel van een soort supernova (sterexplosie).
Door kleine verdichtingen en de zwaartekracht werd alles weer bij elkaar getrokken en zoals een krimpende pirouette danser steeds sneller gaat draaien om zijn as doordat hij zijn armen intrekt zo krijgt ook ons zonnestelsel en bijgevolg de aarde en de zon een draaiing mee evenals dat de aarde om de zon is blijven draaien.

De schijfvormige 'wolk' van materie wordt gevormd door de gravitationele aantrekkingskracht van reeds aanwezige massa, waaromheen verder materiaal wordt aangetrokken. Door het samentrekken van de massa ontstaat een zonnenevel en wordt als gevolg van de wet van behoud van impulsmoment de oorspronkelijke rotatiesnelheid vergroot. Hierdoor gaat de materiewolk uitplatten tot een schijf.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Protoplanetaire_schijf

Toegevoegd na 54 minuten:
zie tevens:

http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Aarde/016.html
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat komt omdat ons zonnestelsel ontstaan is uit een protoplanetaire stofwolk (waarschijnlijk weer een overblijfsel van een soort supernova (sterexplosie).
Door kleine verdichtingen en de zwaartekracht werd alles weer bij elkaar getrokken en zoals een krimpende pirouette danser steeds sneller gaat draaien om zijn as doordat hij zijn armen intrekt zo krijgt ook ons zonnestelsel en bijgevolg de aarde en de zon een draaiing mee evenals dat de aarde om de zon is blijven draaien. Waarom de aarde om de zon draait kan op verschillende manieren verklaard worden. Volgens de klassieke mechanica is het de zwaartekracht. Bij de klassieke mechanica spreek je dan over de gravitatiewetten van Newton. Echter volgens de relativistische mechanica zorgen de krommingen in ruimtetijd ervoor dat hemellichamen om elkaar heen draaien. Einstein beschreef zwaartekracht als niets anders dan krommingen in ruimtetijd.
Voor verdere informatie :
http://www.quantumuniverse.nl/relativiteit-11-gekromde-ruimtetijd
https://nl.wikipedia.org/wiki/Protoplanetaire_schijf
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gravitatiewet_van_Newton