Bevindt de schaduwkant van de aarde zich gedurende het jaar steeds aan dezelfde kant t.o.v. het heelal?

Ik moet dit weten voor een toets over sterrenkunde, zou graag snel antwoord willen, bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Bedenk even dat de aarde geen vaste schaduwzijde heeft. De aarde draait.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En bedenk ook dat het heelal de aarde aan alle kanten omgeeft. Over het niveau van degene die zulke vragen bij een toets stelt zal ik me maar niet uitlaten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De schaduwkant is de kant waar het donker is. Nacht is. Als je 's nachts buiten staat dan zie je de sterren langzaam bewegen. Als je dit zou onthouden dan zou je zelfs zien dat je winters en zomers een ander stuk ziet. Omdat wij hier in Nederland op het noordelijk halfrond zitten zijn er wel stukken die wij hier niet kunnen zien, die men op het zuidelijk halfrond wel ziet (en andersom)

Antwoorden (2)

" de" schaduwkant van de aarde ... Bestaat niet.
Het deel van de aarde dat schaduw heeft, noemen we nacht.
Tenzij je op universitair nivo studeert, is het antwoord dat " de" schaduwzijde niet bestaat.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gymnasium5 niveau, maar nog nooit iets over sterrenkunde gehad.
Maar ze bedoelen dus dat de nacht steeds aan andere kanten van de aarde is t.o.v. het heelal?
wat best logisch klinkt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat de schaduwzijde steeds een ander gebied op aarde beslaat is toch geen probleem in de vraagstelling. Het deel van de aarde dat schaduw heeft, noemen we op dat moment de schaduwzijde, het is daar dan ook nacht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Schaduw ontstaat als het licht van een lichtbron geheel of gedeeltelijk wordt tegengehouden door een object. Een voorwaarde voor het ontstaan van schaduw is aldus dat er een lichtbron en een object aanwezig moeten zijn." Erna55 heeft dus gelijk. Als je schaduw, wanneer je in de zon staat achter je valt, is je donkere rugzijde geen schaduw. Van mij een +, omdat ik me kant tegen die min-gevers die er geen verklaring bijzetten. In dit geval weer drie...
De aarde draait om de zon. De schaduwkant van de aarde is altijd van de zon af gericht. Omdat de aarde om de zon draait maakt de schaduwkant van de aarde ook een volledige cirkel. Dat betekent dat hij gedurende het jaar, de periode waarin de baan om de zon doorlopen wordt, naar alle kanten (in het vlak van zijn baan) gericht is

Bovenstaande betekent dus dat de schaduwkant niet gedurende het jaar op dezelfde plaats is t.o.v. het heelal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt!
Cryofiel
9 jaar geleden
Goede uitleg, @mullog, +. @Roos12345, ik vraag me af hoe het komt dat je dit niet zelf kon bedenken. Als je toch weet dat de aarde rond de zon draait... en dat weet je... dan kun je de rest toch zelf verzinnen? Of wist je het wel, maar wilde je even vragen om zekerheid te hebben? Een andere manier waarop je het had kunnen weten is doordat je in de zomer andere sterrenbeelden ziet dan in de winter (of in de herfst andere dan in het voorjaar).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit staat er bij Veelgestelde Vragen: "Aanbevolen vragen zijn vragen die overeenkomen met je interesses. Dit zijn dus vragen die je waarschijnlijk interessant vind om te lezen en waarvan je wellicht wel het antwoord weet!". Er is dus niet mis mee om een vraag te stellen waarop je het antwoord reeds kent.
Mijn laatste vraag: "Hoeveel druk kan je steken in een binnenband van een fiets?", leverde geen goed resultaat op. Ik had verwacht: de hoeveelheid druk die een buitenband kan verdragen, voor die knapt, of de hoeveelheid druk die je kan geven zonder buitenband, eer die uit elkaar knalt. ;-)