Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Draaien sterrenstelsels in dezelfde richting om hun as als zij op elkaar afkomen?

Sterrenstelsels draaien rond hun centrum. Onze Melkwegstelsel draait in een tegenovergestelde richting als het Andromedastelsel dat op ons afkomt. Geldt dat voor alle stelsels die op elkaar afkomen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Nee, daar is geen enkele reden voor.
Net zo min als de draaiing van een badafvoer iets met de Corioluskracht te maken heeft.
(Lees meer...)
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vroeg toch niet om een reden. Ik vroeg 'of' er sterrenstelsels zijn die zo op elkaar afkomen en niet 'waarom'!
Dat het Andromedastelsel de andere kant op draait dan de Melkweg toont al aan dat beide richtingen voor komen. Dat 2 sterrenstelsels op elkaar af komen is een willekeurige situatie (d.w.z. het is niet zo dat stelsels met een bepaalde draairichting elkaar afstoten of aantrekken. Zwaartekracht is niet afhankelijk van de draairichting.)

De kans dat een aanstormend sterrenstelsel in een bepaalde richting draait is dus 50/50.
Daarbij komt ook nog eens dat niet alle sterrenstelsels hun omwenteling in hetzelfde vlak hebben. Ze kunnen dus ook b.v. haaks op elkaar hun draairichting hebben.

Kortom: wanneer het gaat om draairichtingen van op elkaar botsende sterrenstelsel is in principe alles mogelijk.
(Lees meer...)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is hier onderzoek naar gedaan? Zo ja, kun je me daarover inlichten?
De draairichting van een sterrenstelsel wordt bepaald door de draairichting van de gaswolk die aan het sterrenstelsel ten grondslag ligt. Deze draairichting is volkomen willekeurig waarbij "links" en "rechts" draaiend evenredig verdeeld zijn.

Als stelsels uit dezelfde (inmense) gaswolk zijn ontstaan dan zullen ze dus ook dezelfde draairichting hebben. Zijn het toevallige passanten van elkaar dan kunnen beide situaties.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is hier onderzoek naar gedaan? Zo ja, kun je me daarover inlichten?
Bedankt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees de link, daar staat onderzoek vermeld

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding