Is het mogelijk dat er 'buitenaards' leven op Aarde terechtkwam samen met de meteoriet die de dino's deed uitsterven?

Rond de periode dat de dinosauriërs uitstierven, "verschenen" er plots nieuwe diersoorten (denk maar aan mammoeten en zo) die veel meer op de dieren van nu lijken. Heeft de oorzaak van het verdwijnen van de dino's ook meteen iets te maken het verschijnen van deze nieuwe diersoorten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zowel meteoren als kometen kunnen leven bevatten. De kans dat het van kometen komt is veel groter omdat zij voornamelijk uit ijs en stof bestaan.
Dat na het uitsterven van de dinosaurussen het nog bestaand leven niet meer zo groot van omvang werd, heeft enkel te maken met de aanwezigheid van minder zuurstof in de atmosfeer.
Er zijn dus heel wat wetenschappers die geloven dat de eerste bouwstenen voor het leven op aarde uit de ruimte is gekomen. http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1232102/2011/03/06/NASA-vindt-buitenaards-leven-op-meteoriet.dhtml https://www.scientias.nl/leven-er-micro-organismen-op-kometen/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@fader: er zijn nog veel meer wetenschappers die dat niet geloven. Geloven dat iets zus of zo gebeurd is, omdat er redenen zijn om aan te nemen dat het kan, is geen wetenschap. Als op meer plaatsen leven mogelijk(!) blijkt dan voorheen gedacht - manen, kometen, planeten buiten de 'gunstige zone' van een ster, is dat te weinig om aan te nemen dat het leven hier niet zelfstandig is ontstaan. HLN, en Scientas, twee roept-u-maar bronnen. En nog oude artikelen ook, die toen wachtten op meer bewijs. En nu nog. Bij één bewering (van die NASA prof, die met pensioen ging, Hoover) heeft NASA zich zelfs intussen gedistantieerd. Verder ging de vraag over één specifieke meteoriet. die insloeg toen het hier al krioelde van leven.

Antwoorden (3)

Er is geen 100% zeker antwoord te geven op deze vraag. Het is wel zeker dat door het uitsterven van de dino's, andere dieren betere kansen kregen. Met betere kansen bedoel ik dat er door het uitsterven van de dino's meer ruimte, voedsel etc. over was voor andere diersoorten. Ook kregen de prooien (dieren die door andere dieren gegeten worden) van de dino's betere kansen. Het is hierdoor dus vrijwel zeker dat andere diersoorten meer en beter konden voortplanten en konden "evalueren" (aanpassen aan de veranderende omstandigheden).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
-
Nee en zo kan je ook geen 100% zeker antwoord geven op de vraag of het monster van Lochness of kabouters niet bestaan. Maar je zal dan wel aan moeten geven dat de kans onwaarschijnlijk klein is of eigenlijk weg te wuiven. De vraag is absurd. Je antwoord valideert de vraag dat lijkt me niet verstandig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@MrTomaat @4pokes500 :
MrTomaat heeft gelijk mbt het antwoord: de mogelijkheid open houden dat die meteoriet iets inbracht van leven, komt neer niks kunnen uitsluiten. Wat weer neerkomt op geen zinvol antwoord kunnen geven. Maar is de vraag absurd? Dat hangt van de leeftijd van de vraagsteller af. Ik heb leerlingen van 11 zien verdwalen op sites als deze, zonder in de gaten te hebben dat het ze boven de pet ging. En als ik niet ingegrepen had, hadden ze een account gemaakt en gepost.
Ten tijde van de dinosauriërs bestonden er al zoogdieren. Maar die hebben zich pas tot grote dominante soorten kunnen ontwikkelen nadat de dinosauriërs - inderdaad waarschijnlijk door een meteoor- of komeetinslag - waren uitgestorven. Hetzelfde geldt voor bepaalde planten (grassen) en voor de vogels, die als directe nakomelingen van de dinosauriërs kunnen worden beschouwd.
Het is niet nodig hiervoor buitenaards leven te veronderstellen. Het uitsterven op zich zorgde ervoor dat er in het ecosysteem plaats vrijkwam voor nieuwe soorten. Vroeg of laat zullen er daarom van de nieuwe stam (in dit geval de zoogdieren) wederom soorten van grote afmetingen verschijnen die een soortgelijke rol vervullen als de dino's. Overigens zijn de mammoeten pas maximaal 10 miljoen jaar geleden ontstaan en dus niet direct na de kosmische ramp van 65 miljoen jaar geleden.
Ook al zouden er op de meteoor of komeet sporen van buitenaards leven aanwezig zijn geweest, dan nog is het heel onwaarschijnlijk dat dat opgewassen zou zijn tegen het alom tegenwoordige leven op aarde. Wel wordt tegenwoordig nagedacht over de mogelijkheid dat het leven op aarde ooit in de ruimte of op een andere planeet ontstaan is en via een inslag op aarde terecht is gekomen. Maar dan moeten we denken aan 3 tot 4 miljard jaar geleden, ten tijde van het eerste leven op aarde.
WimNobel
6 jaar geleden
Er kan "iets van" leven - theoretisch - door de ruimte hier terechtgekomen zijn. Volgens sommige (relatief weinig) wetenschappers is er zelfs leven zo hier gekomen, en is er op onze planeet dus geen leven ontstaan.

Maar dat er leven meegekomen is op die ene meteoriet, de inslag heeft overleefd, en dat die komst hier het al bestaande leven danig heeft veranderd? Zeer, uitermate zeer onwaarschijnlijk. Redenen:

Het was een rotklap. Er onstond zoveel hitte en druk, dat er materiaal gevormd werd dat verder bij maar één puur 'Aardse" gebeurtenis onstaat: kernexplosies. Atoombommen dus. Maar de dino's konden het nog af met tanden en klauwen. Als er leven per brokstuk hier gekomen is, dan is die ene niet de meest waarschijnlijke. (*) Eigenlijk geen enkele, maar allemaal samen een heel klein kansje. Om iets te worden waar niks is. Niet waar al dinoś zijn. De theorie daarover heet panspermia theorie.

Alle leven op Aarde is familie van elkaar. Genetici zien nergens een plotselinge inbreng van "vers bloed". Die mammoeten kwamen later, en de lijn van zoogdieren loopt verder terug dan die inslag. En genetisch materiaal dat niet verwant is, maakt weinig kans om in de bestaande genenpools (volgens sommigen eig. één genenpool) terecht te komen. Op eigen houtje voortleven is ook onwaarschijnlijk, en bovendien is er geen leven gevonden dat geen genen gemeenschappelijk heeft met de rest.

Bronnen: een uitstekend, en mooi geschreven boek van Richard Dawkins:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_verhaal_van_onze_voorouders Niet heel makkelijk, ik zou zeggen VWO Bèta vakken, liefst daarna iets met biologische kanten en/of andere bronnen van kennis over evolutie. Kennis, dus niet bagger van creationistische sites, ID enz.

De Nederlandse Wikipedia heeft over lijnen van afkomst wat weinig, daarvoor kun je beter de Engelse nemen. Die vind je wel als je begint met deze

Over die rotklap en of dat te overleven is, heb ik geen URL's, eerlijk gezegd weet ik niet zeker of een minder harde inslag beter te overleven zou zijn. Meteorieten gaan allemaal loeihard, en van een kleinere verbrandt relatief meer. En het is een feit, dat kleine beestjes een tijdje in de ruimte kunnen reizen zonder dood te gaan:

Ja, om het huis fietsen is geen reis naar verre oorden. Maar toch. Zo'n waterbeertje zit misschien het beste achterop een groot brok. En springt eraf voordat de krater dichtklapt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Common_descent

Toegevoegd na 3 minuten:
Reis