Hoeveel km zou de aarde dichter (te warm) of verder (te koud) van de zon moeten staan eer er geen menselijk leven meer mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even uitgesloten dat we in temperatuur geregelde schuilkelders gaan zitten?!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bewoonbare_zone Dit zegt nog niet heel veel. Als de aarde de baan van Mars aan zou nemen, vraag ik me af of we dat als mensheid overleven. Ander leven zou zich makkelijker aan kunnen passen (of zelfs kunnen overleven zonder aanpassing). Zoogdieren en vooral mensen zijn nogal gevoelig voor temperatuurverschillen. Ander leven heeft daar niet zo veel mee.

Het beste antwoord

Als de afstand tussen zon en aarde vijf procent kleiner was geweest dan nu, zou een op hol geslagen broeikaseffect onze planeet onleefbaar hebben gemaakt.Voor zover bekend is leven afhankelijk van vloeibaar water. De aarde heeft daar heel veel van, maar als onze planeet ongeveer tien procent meer zonnestraling zou ontvangen dan nu, zou al dat water juist een nadeel zijn. Een hogere temperatuur leidt tot meer waterdamp, en dat leidt weer tot een nóg hogere temperatuur. Waterdamp is namelijk een sterk broeikasgas.
Al met al heeft dit tot gevolg dat de leefbare zone van ons zonnestelsel – voor een natte planeet als de aarde althans – op ongeveer 142 miljoen kilometer van de zon begint: slechts acht miljoen kilometer binnen de aardbaan. Veel andere modellen schetsten juist een veel rooskleuriger beeld: volgens sommige zouden zelfs planeten op de helft van die afstand nog leefbaar kunnen zijn.
http://allesoversterrenkunde.nl/#!/actueel/nieuws/_detail/gli/aarde-ligt-maar-net-binnen-leefbare-zone-van-zon/
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+)
Wikipedia plaatst Aarde en Mars binnen de bewoonbare zone:
"In ons zonnestelsel vallen alleen de Aarde en Mars in de bewoonbare zone; Venus en Mercurius staan te dicht bij de Zon, de andere planeten te ver er vandaan."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bewoonbare_zone De volgende bron plaatst zowel Mars als Venus net buiten de bewoonbare zone:
http://www.astro.sunysb.edu/fwalter/AST101/habzone.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@stamper Leefbaar en voor mensen leefbaar moeten hier wel gescheiden worden. Voor mensen leefbaar vernauwd het geheel enorm.