Goud en zilver zijn ontstaan na supernova's en via de ruimte op aarde gekomen. Zou er op Mars en de maan ook goud en zilver te vinden zijn ?

Zouden er commercieel winbare hoeveelheden aanwezig kunnen zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

er is waarschijnlijk wel goud en zilver te vinden, maar als het commercieel winbaar zou zijn, zouden er regelmatig raketten heen en weer vliegen.
Ga er gerust van uit dat het voorlopig nog niet commercieel winbaar is. Een retourtje maan kost vele miljarden dus je moet heel wat goud mee terugbrengen om daar winst op te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het probleem is de geringe hoeveelheid goud per ton erts, dat is ook hier op aarde het geval. Voor ruimte erts zou dat nog erger zijn, omdat het lastiger wordt een ton te verkrijgen en te zuiveren. Een uitzondering zou misschien diamant zijn, omdat koolstof procentsgewijs wel veel voorkomt maar de omstandigheden voor de formatie op aarde alleen in uitzonderlijke gevallen voorkomen. Het zou kunnen dat er brokstukken bijna uit pure diamant bestaan, dat is nog interessanter dan goud. In feite zijn dat soort brokstukken ook wel op aarde gevonden in de vorm van zwarte diamant.
Op de maan denkt men misschien winbare hoeveelheden Helium3 te kunnen vinden, wat erg van pas zou komen bij fusiereactoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is zeker goud en zilver op Mars en de maan.
En nog belangrijker, Platina en zware waterstof.
Er eventjes een paar raketten heen sturen is wat kort door de bocht.
Ten eerste is een raket er heen sturen onwijs duur.
Ten tweede is het terughalen een groot probleem.
Je moet dan zacht landen en weer opstijgen, wat immens veel meer energie kost dan een bescheiden landertje neerzetten (laten vallen).
Reddie
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
@viridiflavus
Je bent nog wat beter op de hoogte van tonnages dan ik.
Zoals de meeste mensen is ook amstel gefascineerd door zilver en goud. Dat is alleen maar zwaar en je maakt er voornamelijk nutteloze sieraden van.
Als we zonne energie willen benutten hebben we vooral veel Platina nodig. Meer dan we op aarde hebben.
He3 levert veel energiewinst per ton, en is dus ook heel interessant.
Het kwijtraken van He4 hoef je je geen zorgen te maken. Dat verdwijnt vanzelf in de ruimte, zoals dat ook met onze oorspronkelijke He is gebeurd. Het He dat we nu op aarde hebben is van radioactief verval afkomstig.
Ook Fosfor is van levensbelang. Onze voorraad op aarde raakt op. Zonder energie wordt ons leventje wel wat saaier, maar zonder Fosfor is leven niet eens mogelijk.
Het gaat hier louter over een theorie die beweert dat goud op de Aarde is gekomen door asteroïden in het verleden. Niets daarvan is bewezen ....nog meer : op de Maan zijn dergelijke inslagen niet eens gevonden.
Wanneer de theorie zou kloppen is niets onmogelijk. Er is op andere planeten nog geen spoortje van goud teruggevonden . Trouwens U weet zo goed als ik dat goud een zeldzaam goedje is ....zelfs op Aarde is het uiterst moeilijk te vinden.....laat staan op andere planeten.
Op de Maan waarschijnlijk niet op Mars is 'glazen bol'
Winbaar ? Indien er op Mars goud is ...moet het nog tot hier komen ....en over Mars zijn er de komende honderden jaren allicht totaal andere prioriteiten.
Misschien iets voor een verre , verre toekomst.
Indien er massa's goud zouden liggen , zou dat in ieder geval niet gunstig zijn voor de goudkoers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin antwoord ! Via spectroscopie (ontleden van (sterren)licht) is al lang aangetoond dat goud en zilver overal in het heelal voorkomen. Dat we het nog niet opgegraven hebben is omdat er nog maar erg weinig mensen op de maan hebben rondgelopen. Laat staan op andere planeten. Je zegt het zelf al de betreffende materialen zijn erg zeldzaam. Het zou wel erg toevallig zijn als een maanmannetje of een Marsrover per ongeluk op grote hoeveelheden goud gestuit zouden zijn. Dus dat het "alleen maar een theorie is"... tja....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Taimen ,
Men moet altij een onderscheid maken voor een 'bewezen zekerheid' in de wetenschap en een 'vermoeden'.
Het is niet dat er sites zijn op het internet die een vermoeden als waarheid aanvaarden dat het daarom zo is.
Men heeft destijds één meteoor gevonden op Groenland waar inderdaad goudsporen in zitten en heeft daarop een vermoeden gebaseerd ....als zou goud uit de ruimte komen....tja....als U zo redeneert komt heel de Aarde uit de ruimte ...
In de vermoeden zitten echter teveel tegenstrijdigheden en zwakke punten om het op dit moment als bewezen te laten door gaan ...zo zijn er op de Maan nog geen siderofiele metalen aangetroffen.
Zolang een vermoeden niet bewezen is blijft het ergens een theorie.
Waarmee ik niet schrijf dat het 'vermoeden' waareloos is .....maar een zekerhei is er niet. Wanneer U schrijft '...onzin.... wil ik dat U die bewering staaft met argumenten die wetenschappelijk verantwoord zijn . Astronomie is 'wetenschap' en geen welles-nietes spelletje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nagenoeg ieder metaal voor zover detecteerbaar komt elders voor. Dat bewijst niets.