Waarom is het nodig dat spaceshuttles met enorme snelheid naar de aarde terug gaan. waarom niet met bv 100 km p/u loodrecht op aarde af ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Als ze te lang in de dampkring blijven zouden ze verbranden in de shuttle. En bij een te lage snelheid is er ook de kans dat ze afketsen op de dampkring om de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet nodig dat de spaceshuttle met deze snelheid terugkomt naar de aarde, het is nodig dat de spaceshuttle deze snelheid heeft om in een baan om de aarde te komen. Gewichtloosheid is maar relatief, de aarde "trekt" nog steeds aan de spaceshuttle als die zijn rondjes om de aarde maakt. De enige manier om daar geen last van te hebben is heel hard rond te draaien, net zoals je een steen aan een draad hard ronddraait (de middelpuntzoekendekracht). De spaceshuttle ondervindt geen wrijving door lucht of wielen dus als tie eenmaal op snelheid op die hoogte blijft ie ook op snelheid. Die snelheid is echt vreselijk snel (sneller dan een afgevuurde kogel), om terug te keren naar de aarde wordt de spaceshuttle wat afgeremd zodat hoogte wordt verloren. Nu mag de space shuttle niet te veel afremmen want anders gaat hij te hard naar de aarde (de verticale component van de snelheid wordt te hoog), Daarbij moet ook nog de hoek van inval precies goed zijn anders ketst de spaceshuttle op de dampkring gelijk een steen over het water ketst.
Overigens maakt de spaceshuttle binnenkort zijn laatste ruimtevlucht en hebben de amerikanen geen bemande raketten meer om mensen de ruimte in te schieten en moeten ze capaciteit bij de Russen inkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou binnenkort zeg jij het is pas over een half jaartje .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Daarbij moet ook nog de hoek van inval precies goed zijn anders ketst de spaceshuttle op de dampkring gelijk een steen over het water ketst."
Als die vergelijking op zou gaan, dan zou je wat dat betreft dus wel langzaam kunnen gaan (net als een steen; als ie heel langzaam gaat, zinkt ie gewoon ipv dat ie ketst).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Nu mag de space shuttle niet te veel afremmen want anders gaat hij te hard naar de aarde (de verticale component van de snelheid wordt te hoog)"
Waarom is dat erg, dat de verticale component van de snelheid hoog zou worden? Boven in de atmosfeer kan dat toch geen kwaad? Je kunt immers nergens tegenaan botsen. Dichter bij de grond, wordt de verticale component niet meer dan 200km/h, vanwege de luchtwrijving. Dus daar gewoon weer 't toestel rechttrekken, en rustig landen. Het afremmen op de atmosfeer lijkt me efficiënter dan 't toestel omdraaien en gas geven de andere kant op (want dat kost zeer veel brandstof). Is dat niet de hoofdreden van de hoge snelheid bij 't dalen?
Het met 100 kilometer per uur terugkomen kan heel goed, maar het kost zoveel energie om dat voor elkaar te krijgen dat je nooit bij vertrek in de ruimte zouden kunnen komen met zoveel brandbaar gas aan gewicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of, brandbare vloeistoffen/vaste stoffen. Een moderne raket gebruikt toch geen brandbaar gas?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaah... Maar om daarvoor en min te geven? Theoretisch heeft hij volkomen gelijk.