Hoe en waarom kunnen we ‘terugkijken’ naar de Big Bang?

Je hoort regelmatig dat er weer gegevens zijn gepeurd uit opgevangen ruimte-straling, die ons iets vertellen over het universum van ‘vlak na de Big Bang'. Het idee is dat straling veel tijd nodig heeft om van de big-bang-locatie naar onze huidige positie in het heelal te komen. Okee. Licht en radiogolven die we nu ‘zien’ zijn soms miljoenen lichtjaren oud. Maar de Big Bang leverde niet alleen straling, ook alle materie. WIJ komen van de BBlocatie gevlogen - met een pittig hoge snelheid, akkoord, maar de straling die toen ontstond, die ging sneller. Met de snelheid van het licht . Dus, die straling is ons al lang voorbij. Toch? Hoe kunnen we die nog zien?

Toegevoegd na 27 minuten:
Zie de link van psmans. Als iemand dat verhaaltje nader kan uitleggen, graag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De big bang was niet een explosie zoals wij die kennen.

Bij een normale explosie ontploft er iets op een bepaald moment op een bepaalde plaats. Vanaf die plaats schieten de brokstukken alle kanten op. De brokstukken bewegen zich dus door de ruimte heen van de centrale plaatst af.

Bij de big bang is dat anders.

Ten eerste ontstond tijdens de big bang pas de tijd. Daarvoor was er nog geen tijd.

Daarnaast ontstond de ruimte pas tijdens de big bang.

Dit betekent meteen dat de big bang geen normale explosie was. Er was geen ruimte waarin op een bepaald moment op een bepaalde plaats iets explodeerde.

Lees die vorige zin met me mee: er was geen "bepaald moment", want de tijd bestond nog niet. Er was geen "bepaalde plaats", want de ruimte bestond nog niet. Er was geen "iets", want er bestond nog niets.

In ons huidige heelal zeggen we: de tijd, de ruimte en de materie zelf ontstonden tijdens de big bang. Sindsdien explodeerde de ruimte zelf. Het is dus niet zo dat er brokstukken door de ruimte bewogen, nee, de ruimte zelf werd groter. De materie, die zojuist was ontstaan, hoefde zich helemaal niet te bewegen - die bleef stilstaan in een zich vergrotende ruimte.

Daardoor kun je dus niet zeggen dat wij van de BBlocatie gevlogen komen. Die locatie was nergens en overal. De ruimte zelf expandeert.

Precies daardoor was de hele ruimte, die in het begin nog heel klein was (een paar cc), gevuld met straling. Met het uitdijen van de ruimte zelf is ook die straling verdeeld over een groter volume. Dat betekent minder straling per volume-eenheid, en straling van een grotere golflengte.

Die straling nemen wij nu dus waar als microgolfstraling met een equivalente temperatuur van ongeveer 3 K, die uit alle richtingen tegelijk komt. Dat laatste is logisch: de big bang was overal, dus komt overal straling vandaan.

Helemaal begrijpen kunnen wij dit niet. Wij zijn daarvoor in een verkeerde omgeving geëvolueerd. We kunnen het wel narekenen in de taal waarin de natuur is geschreven, namelijk de wiskunde.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

misschien staat op deze pagina het antwoord of kun je op deze site de vraag stellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt! Het helpt, maar begrijpen doe ik het (nog) niet helemaal.
+
Ik zal vragen om hulp bij jouw hulp.