Waarom worden door wetenschappers ontdekte planeten toch vernoemd naar goden?

Je zou eerder verwachten dat wetenschappers de planeet naar een wetenschapper vernoemen.
De planeet Pluto is bijvoorbeeld vernoemd naar de Romeinse god van de onderwereld Pluto.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Bij dit soort naamgeving speelt traditie en consistentie een grote rol. Pluto past goed bij de eerdere namen (die idd al naar romeinse goden waren vernoemd.).
Verder; vernoemen naar wetenschappersr geeft juist snel ruzie: waarom de ene wetenschapper wel en de andere niet? De naamgeving van transurane elementen hefet voor heel wat relletjes gezorgd.
8 jaar geleden
Mercurius, Venus, Mars, Jupiter en Saturnus hebben hun naam gekregen toen de wereld nog niet werd gedomineerd door de katholieke kerk.
Deze planeten* kon je met het blote oog zien en kregen duizenden jaren geleden al een naam toegekend.

Het waren echter Griekse wetenschappers die deze planeten naar goden vernoemden. De reden dat dit de namen zijn die uiteindelijk wereldwijd worden gebruikt is dat Griekse wetenschappers zich voornamelijk richtten op de werking van de kosmos. De planeten hebben een belangrijke rol in astrologie en kregen daarom goddelijke eigenschappen toegekend, inclusief een goddelijke naam.
De Romeinen vertaalden de namen van deze planeten naar hun Romeinse equivalenten . Het Romeinse Rijk is vervolgens enorm gegroeid en zodoende raakte het gebruik van de Romeinse namen voor de toentertijd bekende planeten in een groot deel van de wereld in zwang. De planeten Uranus, Neptunus en dwergplaneet Pluto werden pas veel later ontdekt.

Uranus werd in 1781 door William Herschel ontdekt en werd daarmee de eerste planeet die middels een telescoop werd ontdekt. Hij noemde deze planeet Georgium Sidus (Ster van George) ter ere van koning George III.
Deze naam was echter niet bijster populair buiten Groot-Brittannië. Na een boel gesteggel en zelfs de suggestie om deze planeet Neptunus te noemen, werd uiteindelijk de naam die Johann Elert Bode bedacht, Uranus, het meest populair en werd de naam in 1850 definitief veranderd van Georgium Sidus naar Uranus en daarmee de enige planeet in ons zonnestelsel dat naar een Griekse god werd genoemd.

Hoewel Neptunus al in 1612 werd gezien door Galileo, dacht deze dat het een ster betrof, waardoor de ontdekking van Neptunus uiteindelijk niet op zijn conto kwam.
Door afwijkingen in de baan van Uranus, kwam men in 1812 tot de conclusie dat er een object moest zijn in het zonnestelsel dat deze afwijkingen veroorzaakt.
Tot 1846 is Neptunus meermaals gezien, maar pas in dat jaar werd deze herkend als planeet. Om een idee van de afstand tot deze verst van de zon verwijderde planeet te geven: op 12 juli 2011 had Neptunus één omloop rond de zon voltooid sinds de ontdekking in 1846.
Neptunus werd datzelfde jaar door Friedrich Georg Wilhelm von Struve geopperd als naam en deze werd al snel wereldwijd geaccepteerd.

*het woord planeet komt ook uit het Grieks, ἀστήρ πλανήτης, aster planetes, betekent dwalende ster.

-vervolg in reactie-
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sinds het Romeinse Rijk werd gesticht, werd er nauwelijks meer onderzoek gedaan naar planeten. Planeten waren niet meer 'interessant genoeg' en konden daardoor gewoon hun naam behouden, zelfs onder heerschappij van de katholieke kerk. Toen deze interesse weer werd gewekt, met name door de uitvinding en ontwikkeling van de telescoop, was het Verlichtingsdenken al in zwang geraakt en had men in de wetenschappelijk wereld, waarvan Latijn de officiële taal was, geen moeite met de Latijnse namen van de planeten en werd deze traditie, met uitzondering van Uranus, voortgezet.
Ook andere objecten in het zonnestelsel, zoals natuurlijke satellieten, kregen namen uit, met name, de Romeinse mythologie.
Opvallende uitzonderingen zijn de manen van Uranus, welke vernoemd zijn naar karakters uit werken van Shakespeare en Alexander Pope. Anno nu worden nieuwe ontdekkingen in het heelal categorisch ingedeeld door de wetenschappelijke wereld. Planeten buiten ons zonnestelsel (extrasolaire planeten genoemd) krijgen bijvoorbeeld weinig romantische namen als PSR1257 + 12 B en PSR B1620-26 b toegekend.