Beschrijft de maan steeds dezelfde baan om de aarde?

Ik bedoel dus niet het tijdstip van op- en ondergaan, maar de baan die hij t.o.v. de aarde beschrijft.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

De baan die de maan beschrijft is een ellips.
We spreken van de gemiddelde afstand van de Aarde tot de Maan, omdat de maan een elliptische baan om de aarde aflegt, hierdoor verschilt de afstand van de Aarde tot de Maan van punt tot punt.
Het punt waar de Maan het verst van de Aarde afstaat heet apogeum (afstand maan-aarde 405.500 km) en het punt waar de Maan het dichtst bij de Aarde staat heet perigeum (afstand 363.345 km. )
De rotatie van de Maan is gesynchroniseerd met haar omlooptijd rond de Aarde. Praktisch betekent dit dat de Maan steeds dezelfde kant naar de Aarde gericht houdt. Zo spreekt men van de voorkant en de achterkant van de Maan.
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Klopt. Maar het feit dat de maan een elliptische baan beschrijft, impliceert noodzakelijkerwijs dat de maan nooit exact dezelfde kant naar de aarde gericht kan houden. Daardoor zien wij niet steeds dezelfde helft van het maanoppervlak, maar lijkt de maan (vanaf de aarde gezien) een tikje te "wiebelen".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Erna,
Bedankt voor je antwoord.
Maar nu komt bij mij de vraag op of het apogeum zich steeds boven hetzelfde punt op het aardoppervlak bevindt, of schommelt of roteert maan-ellips rond de aarde?

Andere antwoorden (1)

De baan van de maan om de aarde is inderdaad een ellips. Deze ellips heeft echter niet altijd dezelfde stand. Als gevolg van aantrekkingskracht van de aarde en de zon vindt er precessie plaats van het "argument of perigee" (Apsidal Precession) en de "rechte klimming" (Nodal Precession). Het eerste betekent dat het apogeum en perigeum (verste en dichtbijste punt) steeds op een andere plek komen te liggen en het tweede betekent dat het snijpunt van het baanvlak van de aarde en de maan steeds verschuift (roteert). Complex verhaal en niet gemakkelijk uit te leggen helaas. De Engelse wikipedia doet een poging.