hoe groot zou ons planeet zijn als we dat vergelijken met allerlei dingen in het heelal?

bijvoorbeeld nevels.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

De Aarde heeft een diameter van 12.767 km.
Om het volume van de Aarde te berekenen gebruiken we hiervoor de bekende formule:
4/3 pi X r^3,dus: 4/3 X 3,14159... X (6383,5)^3=1,089 X 10^12 km^3,afgerond ~10^12 kubieke km.

Jupiter,de grootste plannet in ons zonestelsel,heeft een diameter van 142.984 km en weer dezelfde formule hanterend,komen we dan uit op een (afgerond) volume van ~ 1,5 X 10^15 km^3,dus is Jupiter ongeveer 1500 X zo groot als de Aarde.

Wanneer de Aarde een knikker zou zijn met een diameter van 1,2 cm ,dan zou Jupiter een meloen zijn van zo'n 14,2 cm in doorsnee.

De zon heeft een diameter van zo'n 1.400.000 km.
Het volume ervan is dan ~ 1,43 X 10^18 km^3,dus is de zon maar liefst 1 miljoen maal zo groot als de Aarde.

Als de Aarde een zandkorrel was met een diameter van ~1,2 mm,dan zou in dit geval de zon een meloen zijn met een diameter van ~ 14 cm.

Wanneer we de rode reuzenster Betelgeuze,in het sterrenbeeld Orion,bekijken,dan heeft die een diameter van 650 X die der zon,ofwel ~455.000.000 km.
(de baan van de planeet Mars zou zelfs binnen de omvang van Betelgeuze komen te liggen,indien deze ster op de plaats van de zon zou staan).

Het volume van Betelgeuze is ~ 4,9 X 10^25 km^3 en is dus 34 miljoen (!) X zo groot als de zon en maar liefst ~
49 biljoen X zo groot als onze Aarde.

Als de Aarde een zandkorreltje zou zijn met een diameter van 1,2 mm,dan zou Betelgeuze een enorme ballon zijn met een doorsee van 45,5 meter!

Het melkwegstelsel heeft een diameter van ~100.000 lichtjaar.
De gemiddelde hoogte of dikte is ~7.000 lichtjaar.

Wanneer we nu het volume berekenen met 4/3 pi X 1/2 h X r^2 ,dan is dit voor het melkwegstelsel :
4/3 pi X 3500 ly(ly=lichtjaar) X 2,5 X10^9 ly^2= ~ 3,66 X 10^13 ly^3 = ~3,5 X 10^52 km^3.
(even uitgaande van het feit dat 1 lichtjaar 9.460 miljard km is,en voor de vereenvoudiging is bovenstaande berekening afgerond).

De Aarde,wanneer we die zouden reduceren tot een atoom met een diameter van een zwavelatoom van
~ 10^-8 cm (= 1/100.000.000ste cm),dan zou ons melkwegstelsel een diameter hebben van een discus van
nog altijd ~ 10 kilometer!!

Dan het waarneembare heelal.
De straal ervan bedraagt 13,73 miljard lichtjaar en aan de grens bevindt zich de waarnemingshorizon,waar voorbij we niets meer kunnen waarnemen.

Het volume is ~ 10^31 ly^3 of ~ 10^70 km^3 en daarmee is het heelal ~ 10^58 X zo groot als de Aarde.
Als de Aarde een atoom zou zijn,dan is het Heelal ~ zo groot als...de zon!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het zou nog steeds dezelfde afmetingen hebben, als dat het nu heeft.

Toegevoegd na 15 minuten:
Een misschien bevredigender antwoord:
De diameter van de aarde is 1,34831026 × 10^-9 lichtjaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaag nog geweest op Discovery HD.

Ons zonnestelsel, dus vanaf de zon tot de hele baan van Pluto is in onze melkweg als een zandkorrel in de provincie Utrecht.

Dus moet je je voorstellen dat in heel provincie Utrecht (melkweg) zandkorrels lagen, dan is één zandkorreltje ons zonnestelsel.

Als je ons zonnestelsel moet vergelijken met ons universum. Dan zijn wij één zandkorrel in de ruimte van de Aarde tot aan Mars.

Het universum is dus gigantisch groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een stofje in een zonnige zaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grootste die er is en om verdere vragen te voorkomen gaat het om het allerkleinste stofje.
zo klein dat je het amper kun zien bijna net zo groot als deze punt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit filmpje laat zien hoe groot wij zijn in vergelijking tot de zon. en de zon in vergelijking tot de grootste sterren.

http://www.youtube.com/watch?v=HEheh1BH34Q
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderstaand filmpje is gemaakt om U een idee te geven van onze nietigheid.
Qua grootte stelt de Aarde helemaal niks voor , zelfs geen stofje.
Onze Zon die een diameter heeft van 120 keer de Aarde en 330.000 keer de Aardmassa is een 'gele ' dwerg : een kleine Zon uit de middenklasse.
Er zijn grote sterren met een diameter van 2000 keer onze zon en meer. (250.000 keer de Aarde)
Er zijn ramingen van meer dan honderd miljard sterrenstelsels , met gemiddeld 200 à 300 miljard sterren.
Dit alleen in het kleine stukje 'te waarnemen' heelal' , met een diameter van 92 miljard lichtjaren ...en dit is mogelijk maar een heel klein stukje.
De Aarde vergelijken met een korrel zand (op Aarde) is al duizenden maal te hoog gegrepen :zo nietig zijn we.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet helemaal een antwoord op de vraag, maar onderstaande site geeft een mooi overzicht over de
schaal van de dingen uit het universum.

http://htwins.net/scale/