Wat voor problemen ontstaan er als de maan te ver van ons af zwerft ?

De maan gaat steeds verder van ons vandaan, wat zijn de gevolgen hiervan ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het duurt zo'n 2 miljard jaar voordat ze maan slechts zo'n 20% verder van ons verwijderd is. Tegen die tijd beginnen de oceanen te verdampen (of zijn dat al) en hebben we grotere problemen aan ons hoofd. Maar over 2,5 miljard jaar zullen er zeker 1.000.000.000.000.000.000.000 mensen wonen op andere hemellichamen dan de Aarde. De gemiddelde mens woont dan niet meer op Aarde. Voor de mensheid an sich maakt 't dus sowieso allemaal weinig uit. Procentueel gezien zullen 'enkelen' zich nog de Aarde herinneren als de planeet waar de mensen oorspronkelijk allemaal vandaan kwamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het zo n mooi idee dat de mens steeds verder ontwikkeld ! Bedankt voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.l

Andere antwoorden (4)

Gevolgen voor eb en vloed, voor de seizoenen, etc. Gelukkig duurt het nog heel erg lang voordat we hier iets van gaan merken, dan zijn jij en ik er al lang niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7 cm per miljoen jaar verder van de Aarde.
Ik zou me daar voorlopig geen zorgen rond maken.
Eb en vloed :maar in zo'n mate dat je het absoluut kan verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan heeft een stabiliserende invloed op de stand van de aardas. Die schommelt nu ook al een beetje als een tol (nutatie) Dat zal sterker worden hetgeen invloed op de seizoenen zal hebben. Daarnaast zal de remmende werking van de maan op de rotatiesnelheid van de aarde afnemen. En tenslotte: we zullen nooit een algehele zonsverduistering meer zien !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan verwijdert zich met 3,8 cm per jaar van de Aarde af,dus slechts een kleine 4 meter per eeuw.

Op een (huidige) afstand van 384403 km is dat verschil niet te merken en zélfs over b.v. 1.000.000 jaar (afstand dan zo'n 40 km toegenomen) is de zwaartekrachtsinvloed
van de maan op de getijdenwerking op de watermassa's (zeeën en oceanen)van de Aarde écht niet minder geworden hoor.

Dus voorlopig hoef je je absoluut géén zorgen over iets dergelijks te maken,zoals: "hebben we dan geen eb en vloed meer? ".

Enne..de maan blijft voor de komende paar miljard jaar heus nog wel goed zichtbaar aan de nachthemel,hoewel de omvang (optisch gesproken) dan wél kleiner geworden zal zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
op de volgende site kun je 't nalezen

Toegevoegd na 8 minuten:
ff dan gaan naar de
EARTH-MOON DYNAMICS PAGE