Bestaan er ook planeet/ster-banen die uit meerdere elipsvormen bestaan?

De aarde draait rond de zon in een elips baan. Maar zijn er ook planeten die in twee of meer ellipsen ronddraaien? Een soort bolvormig vierkant dus, die niet ontstaan is door andere planetaire invloeden.

De vorm van de baan van Mercurius is geen ellips maar een rozet. Dat is niet het gevolg van de aanwezigheid van andere planeten, maar het komt door de kromming van de ruimte in de buurt van de zon. In de 19e eeuw werd dit effect opgemerkt. Omdat ook bij andere planeten dergelijke verstoringen werden gemeten, en die verklaard konden worden door de zwaartekracht van de planeten op elkaar, ging men op zoek naar een nog niet ontdekte planeet nog dichter bij de zon dan Mercurius. Voor het gemak werd deze alvast Vulcanus genoemd. In 1916, nadat hij de Algemene relativiteitstheorie had gepubliceerd, kwam Einstein met de correcte verklaring voor deze baan. In principe geldt deze baanvorm ook voor de andere planeten. Maar omdat de ruimte verder van de zon minder gekromd is is dit effect onmeetbaar klein.

Volgens mij zijn daar altijd meer planetaire elementen voor nodig, maar indien aan die voorwaarde is voldaan dan kan een planeet zeker verschillende elipsvormen afleggen. Een mooi voorbeeld is Cruithne die in zijn baan om de zon zodanig door aarde wordt beïnvloed dat ze een soort roos tekent. (Ik zie op de pagina van goedevraag.nl onder het kopje "gerelateerde video's" telkens een animatie van de baan van Cruithne getiteld "We hebben twee manen" maar kan de link niet achterhalen)