Zal Pluto ooit op Neptunus botsen? En zo ja wanneer?

Ik zag vandaag een plaatje met de afwijkende baan om de zon van Pluto. Die baan ging door die van Neptunus. Zullen ze ooit botsen en wanneer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie: http://wibnet.nl/hoe-zit-dat/kan-pluto-met-neptunus-botsen
Cryofiel
10 jaar geleden
Da's een heel helder antwoord, compris!
Thecis
10 jaar geleden
Compris, dit is mijn inziens het beste antwoord. Ik zou het kort uitleggen en de link plaatsen.

Het beste antwoord

Ondanks het mooie verhaal in de link van compris kunnen ze wel degelijk ooit botsen. In het verhaal staat alleen de beschrijving van Neptunus en Pluto. Maar Zon en andere planeten hebben er ook invloed op.
De kans is klein, maar niet nul. En het is absoluut onmogelijk om het wiskundig te berekenen. Het drieplanetensysteem is niet wiskundig oplosbaar.
Je kunt proberen de banen digitaal stap voor stap te berekenen, maar dan stuit je op de rekenonnauwkeurigheid, waardoor je voorspelling volstrekt waardeloos wordt.
Reddie
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Ach, de kans dat wij in een simulatie leven is vele malen groter dan de kans dat wij in een echt universum leven. Daaruit volgt dat we alleen maar de rekenregels van die simulatie hoeven te achterhalen. Daarna kunnen wij, in een "simulatie binnen een simulatie", zelf narekenen of Neptunus en Pluto zullen botsen voordat de aarde zal zijn vergaan.

Andere antwoorden (2)

Kans is erg klein, over zo'n kleine 215 jaar kruist Pluto de baan van Neptunus weer...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, omdat de baan van Pluto onder een hoek van 17 graden staat, lijkt het vanaf de aarde alsof de planeten elkaar zouden kunnen raken. In werkelijkheid zijn de twee planeten altijd minstens 2 miljard kilometer van elkaar.

Bijgevoegd vindt je een iets technischer verslag (in het engels) van de NASA