Hoe hoog zijn de gemiddelde maximum temperaturen op veraf gelegen planeten?

De gemiddelde temperaturen aldaar zijn al gauw rond de - 200 graden C. Maar overdag, als de zon, schijnt, hoe is het dan b.v. op de evenaar en de polen?

10 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Voor Neptunus is het zo dat de gemiddelde temperatuur op het oppervlak ongeveer -200 graden Celsius is. Net als andere planeten in het zonnestelsel, staat de rotatie-as niet loodrecht op het bewegingsvlak. Dit leidt ertoe dat 1 van de polen van de planeet, degene die naar de zon gericht is, warmer is dan de andere pool. Maar vanwege de grote afstand tot de zon is dit verschil niet heel groot. Deze pool is dan ongeveer 10 graden Celsius warmer. Dit is eigenlijk hetzelfde als de seizoenen bij ons op aarde, met het verschil dat de seizoenen op Neptunus veel langer duren dan hier op aarde. 1 Neptunusjaar is gelijk aan 160 jaren op aarde.
Op Uranus is het nog kouder dan op Neptunus, ondanks het feit dat Uranus dichterbij staat. De temperatuursverschillen zijn hier nog kleiner, dus over het oppervlak van de gehele planeet is het ongeveer -215 graden Celsius.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We hebben vier gasreuzen die veraf liggen namelijk:
JUPITER
SATURNUS
URANUS
NEPTUNUS

De gemiddelde temperatuur aan de oppervlakte van de atmosfeer van Jupiter bedraagt -106 °C De temperatuur in de atmosfeer neemt toe ( samen met de druk ) hoe dieper je zou gaan. Dit geld voor alle vier de gasreuzen.
Zou je dieper de atmosfeer in gaan dan kan de temperatuur oplopen tot 30 °C en in de kern is hij 24000 °C

De gemiddelde temperatuur aan de oppervlakte van de atmosfeer van Saturnus bedraagt gemiddeld -180 °C Aan de beide polen is het 10 graden kouder dan aan de evenaar. In de kern heerst een temperatuur van ongeveer 12000 °C

De gemiddelde temperatuur aan de oppervlakte van de atmosfeer van Uranus is -215 °C. De temperatuur is over het hele oppervlak van Uranus vrijwel gelijk behalve een smalle strook tussen 15° en 40° zuiderbreedte. In de kern heerst een temperatuur van ongeveer 6700 °C Uranus is een stuk kouder dan Jupiter en Saturnus. Doordat Uranus gekanteld ligt, liggen de polen in het baanvlak en de noord en zuidpool zijn afwisselend naar de zon gericht. Toen de Voyager 2 langs scheerde was de zuidpool naar de zon gericht. Deze zou dus warmer moeten zijn dan de rest van het planeetoppervlak. Het gekke was dat aan de evenaar juist hogere temperaturen werden gemeten. Hoe dit kan weet men niet.

De gemiddelde temperatuur aan de oppervlakte van de atmosfeer van Neptunus is ongeveer -220 °C In de kern heerst een temperatuur van ongeveer 5100 °C Ondanks dat Neptunus de verst verwijderde planeet is, is hij niet de koudste.

Deze informatie hebben we grotendeels te danken aan de Voyager 2 ruimtesonde die deze gasreuzen en hun manen van dichtbij onderzocht heeft.

De veraf gelegen dwergplaneet PLUTO heeft een vast oppervlak met een gemiddelde temperatuur van -233 °C Pluto heeft een zeer ijle dampkring die gevormd wordt door bevroren stikstof die gasvormig wordt en opstijgt.

Mercurius, Venus , Mars laat ik buiten beschouwing omdat deze in astronomische termen niet veraf liggen t.o.v. de Aarde

Je ziet dat de temperaturen van planeten onderling behoorlijk kunnen verschillen en zelfs boven, op en in de planeten zelf.