kun je een soort van dubbele bemagnetisering toepassen op de zwaartekracht?

Dubbele bemagnetisering werkt bij vliegende treinen in Japan dus als het mogelijk zou zijn zou dit perfect gebruikt kunnen worden in een ruimtelift

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Die treinen werken volgens het principe van magnetische levitatie (maglev). Het voordeel daarvan is dat er geen contact is tussen voertuig en geleiderail, waardoor de trein vrijwel wrijvingsloos kan bewegen. In principe zou je ook een verticaal bewegend voertuig, een lift dus, op die manier kunnen aansturen en er bestaan inderdaad plannen om zulke liften te maken.
Voor een ruimtelift is echter nog meer nodig. Want er moet nog steeds een schacht of kabel gebouwd worden waarlangs de lift kan bewegen en net als bij een ruimtelift met klassieke aandrijving is zeer sterk materiaal nodig om te voorkomen dat de schacht of kabel uiteengetrokken wordt. Immers op verschillende hoogten heersen verschillende krachten die voor enorme spanningen in het bouwwerk zullen zorgen. Die moeilijkheid wordt met een maglev lift niet opgelost.
In het wiki-artikel over de ruimtelift wordt overigens wel maglev als mogelijke manier van aandrijving genoemd.
WimNobel