Hoe groot is het heelal?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
tinus1969
5 jaar geleden
Het is onbekend hoe groot het heelal is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Hoe groot alles dan is, valt helemaal niet te berekenen."
-------
"...Wat we dus kunnen zien is een bol om ons heen met een diameter van ongeveer 93 miljard lichtjaren. Daarin bevinden zich rond de honderd miljard melkwegstelsels. Daarin zijn 100.000.000.000.000.000.000.000 sterren te vinden. Ongeveer 4,6 procent van het heelal bestaat uit materie,73 procent donkere energie en 23 procent donkere materie. En om het nog wat ingewikkelder te maken: sommige wetenschappers geloven dat er zelfs meerdere universa zijn, die parallel van elkaar bestaan. Hoe groot alles dan is, valt helemaal niet te berekenen."

Antwoorden (1)

Men denkt dat het heelal verschrikkelijk groot is, maar niet helemaal oneindig. Wel is het heelal zo verschrikkelijk onvoorstelbaar groot, dat het verschil met oneindig maar heel klein is en meer een formeel verschil. In de praktijk kun je het heelal gerust als oneindig beschouwen.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
"Wel is het heelal zo verschrikkelijk onvoorstelbaar groot, dat het verschil met oneindig maar heel klein is en meer een formeel verschil." Dat is een behoorlijke kromme manier om naar oneindig te kijken. Als je een oneindig groot heelal hebt en deze vergelijkt met een eindig groot heelal, dan past dat eindige heelal oneindig vaak in het oneindige heelal. Dat verschil is dus altijd onvoorstelbaar groot.
Reddie
5 jaar geleden
@LeonardN , nerd ;-)
Toch, als je langs een cirkel loopt kom je nooit een einde tegen.
Een cirkel is dus eigenlijk oneindig.
Maar er passen niet oneindig veel cirkels op een cirkel.
Toch?