Tot welke afstand zou de Aarde tot de zon kunnen staan voor leven als nu?

Dus hiermee bedoel ik wat zijn de grenzen van een soort 'death-zone'. Nu staan we ongeveer 150.000.000 km van de zon maar wat zouden de minima en maxima tot de zon kunnen zijn voor goede omstandigheden als nu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Je hebt het hier over de zogeheten habitable zone of leefbare zone, de minimale en maximale afstand waarop een planeet van zijn ster moet staan om vloeibaar water te kunnen hebben op zijn oppervlak. Deze zone wordt voor onze zon gezet tussen ongeveer 0,95 en 1,3 AU. Hierbij is 1 AU (astronomische eenheid) gelijk aan de gemiddelde afstand van de zon tot de aarde. Dat is dus de 150 miljoen km die je noemt. Omgerekend is de minimale afstand die de aarde van de zon kan staan ongeveer 142,5 miljoen km, en de maximale 195 miljoen km.

De exacte getallen variëren per model. De minimale en maximale afstand worden bepaald door onder andere de stralingsintensiteit van de ster (wat samenhangt met hoe groot en massief de ster is). Daarnaast speelt de atmosfeer van de planeet ook een grote rol. Venus staat bijvoorbeeld verder van de zon vandaan dan Mercurius. Toch is het oppervlak van Venus tweemaal zo warm (460°C tegenover 200-300°C) omdat de atmosfeer van Venus veel warmte vasthoudt.

Ter vergelijking, Mars staat op ongeveer 207 miljoen km afstand van de zon op het dichtstbijzijnde punt. Echter, omdat de afstand van Mars tot de zon schommelt tussen 207 miljoen en 250 miljoen km, en omdat Mars een minder dikke atmosfeer heeft, houdt Mars de warmte van de zon niet goed vast waardoor vloeibaar water er niet constant aanwezig kan zijn op het oppervlak. Op Mars is het gemiddeld -60°C tegenover 14°C op aarde.