Technisch zeer ver, het is nu een politiek probleem, dus kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunnen mensen naar mars?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja vandaag de dag in de basis al, sterker het is eenvoudiger geworden met de komst van de ionenmotor. Het is gewoon het nut en de kosten, dus politiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok,
Dus we kunnen naar mars maar dat zal dan zeker een paar maanden duren om daar aan te komen?
Maar het lijkt mij goedkoper als mensen daar naar leven gaan zoeken in plaats van robots
Een interessante site om eens te bekijken, want technisch is het misschien allemaal wel mogelijk, er moet ook gekeken worden hoe de mens reageert op zo'n lange reis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of mensen op dit moment al naar Mars kunnen, is in feite nog niet bekend.

Het probleem ligt NIET in de techniek. Technisch kunnen we naar Mars, al zal het vele jaren aan voorbereiding vergen. En behalve dat we *naar* Mars kunnen, zijn we intussen ook ver genoeg om weer *terug* te kunnen - ook niet geheel onbelangrijk...

De kosten zullen wél een probleem zijn. En daarmee de vraag of het ethisch acceptabel is - je neemt dat geld dan immers weg bij andere projecten, die wellicht veel nuttiger zijn dan een retourtje Mars. Maar goed, da's meer een politiek probleem dan een wetenschapsprobleem.

Waar de wetenschap nog *niet* uit is, is de vraag of we het wel aankunnen - psychisch gezien. Je zit tenslotte met drie of vier mensen vele maanden achter elkaar in een kleine ruimte. Die ruimte gaat behoorlijk stinken, het is oncomfortabel, en je kunt je nooit eens terugtrekken - en dat vele maanden achter elkaar, terwijl je ook nog eens helemaal *niets* te doen hebt zodat je je rot verveelt.

De praktijk leert dat we dan ruzie gaan maken. Die ruzies kunnen zó diep gaan, dat elke samenwerking onmogelijk wordt. Men kan elkaar zelfs ziekmaken, verwonden, of zelfs vermoorden.

Uit militaire missies is al wel iets bekend over de selectiecriteria die moeten zorgen dat de Marsgangers bestand zijn tegen deze psychische situatie - maar we weten intussen ook, dat die selectiecriteria niet waterdicht zijn.

Als je dus kijkt of we op dit moment in staat zijn naar Mars te gaan, is het antwoord:

1.  Psychisch: hoogst twijfelachtig. Enorm risico.
2.  Politiek: hoogst twijfelachtig.
3.  Technisch: flinke inspanning, maar goed te doen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de ionenmotor van vandaag de dag slechts maximaal zes maanden overigens
Cryofiel
13 jaar geleden
Dan bén je er - waarna je anderhalf jaar op Mars zal moeten blijven voor het moment geschikt is om aan de terugreis te beginnen. Je hebt het dus over 2,5 jaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt niet geheel Cryofiel, dat is met conventionele brandstofmoteren, met een ionenmotor ben je niet gebonden aan de pauze op Mars. Daarnaast is de reistijd vele malen korter. Maar ga een eind met je mee, alleen het psychische, overigens doen de russen juist op dit moment een test op dit gebied. Dus dat is nog even afwachten.
Ik heb gelezen dat ze in 2014 gaan beslissen of er binnen 20 jaar een bemande marsvlucht zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook dat het probleem niet in de technologie ligt want ze kunnen veel meer dan verteld word.

Geld is natuurlijk een probleem want zoiets kost ontzettend veel geld en dan heb je eigenlijk dus alleen wetenschap als beloning. Die wetenschap dient om uiteindelijk het heelal te verkennen en misschien zelfs andere bewoonbare planeten te koloniseren.

Dat is wel belangrijk overigens want mocht er een botsing voorhanden zijn dan kunnen we dus planeetverhuizen, in ieder geval de rijken onder ons.
Klinkt sci-fi maar is echt toch echt mogelijk. Wanneer de vrije energie daadwerkelijk loskomt, op welke manier dan ook dan verandert er sowieso heel veel ineens. Onze planeet zou een stuk schoner worden, maar de energiebron om waanzinnig lange reizen in het heelal te maken is dan geen probleem meer.
Ook anti-zwaartekracht zijn ze al ver mee dus wie weet.

Maar ik vind dat ze beter eerst hun geld aan deze planeet moeten besteden. Maak het schoner, vind dingen uit die geen schade berokkenen aan ons allemaal.
Anders zijn we niet meer dan sprinkhanen die over onnoembare tijd van planeet naar planeet huppen.