Wordt een volle maan gezien vanuit NL ook gezien vanuit China?

Dus al het in NL volle maan is, is het dan in China ook een volle maan?
Natuurlijk rekening gehouden met tijdsverschil en dat de maan alleen zichtbaar is in de nacht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Cryofiel
10 jaar geleden
De maan is ook overdag zichtbaar. Hoewel, de volle maan niet.

Antwoorden (3)

Ja, de maan staat tijdens volle maan ten opzichte van de aarde juist tegenover de zon. Als de aarde nu gedurende een etmaal ronddraait dan zal iedereen op aarde gedurende de nacht dezelfde volle maan kunnen zien.
Astronomisch is er wel een exact moment dat het volle maan is, op dat moment zal hij alleen te zien zijn vanaf het deel van de aarde waar de maan boven de horizon staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volle maan heeft niets te maken met je plaats op aarde; het is de situatie waarin de aarde( min of meer) tussen zon en maan staat. De volle maan is natuurlijk alleen te zien als het nacht(avond) is; omdat dit voor Nederland en China verschillend is, zullen we nooit de maan zien zoals ze hem in China zien. Je kunt je een geval voorstellen dat de volle maan gelijktijdig in beide landen te zien is: als het in China aan het eind van de nacht is(Maan in het Westen) en in Nederland het begin van de avond(Maan in het Oosten). De maan, die Chinezen dan zien, zien wij in Nederland dan op de kop.

Toegevoegd na 1 dag:
Speciaal voor Aardling een fotoserie uit Nederland.

Toegevoegd na 1 dag:
Speciaal voor Aardling een fotoserie uit Nederland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De maan is altijd vol. We kunnen het alleen niet altijd zien omdat de Zon op een bepaald punt moet staan om de maan zichtbaar te maken. Doordat de Zon schijnt kunnen wij namelijk de maan zien. Omdat wij draaien, maar de Zon en maan ook, verschilt het per plek of de maan vol is (het verschilt niet per 5 meter hoor). Neem aan dat het bekend is dat de maan geen licht geeft :D