Wat gebeurt er met een rots in een bak water op de maan?

Toegevoegd na 16 minuten:
Zinkt de rots, of blijft die drijven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
de rots zal door de geringere zwaartekracht iets minder diep in het water liggen
Erna55
8 jaar geleden
@Erotise : nee.
Het water is ook lichter ......
De verhouding rots- water blijft gelijk.
De wet van Archimedes blijft geldig.
erotisi
8 jaar geleden
Klopt Erna. Misschien is een rots ook niet zo'n verduidelijkend voorbeeld die is immers toch zwaarder dan water en ligt op de bodem. Maar als je zelf erin drijft zou je dan even diep in het water liggen?
Maar als de verhouding hetzelfde blijft kun je absoluut gezien misschien nog wel een verschil krijgen. De formule voor de zwaartekracht is F= G x ((Massa maan x massa object) / r2). De massa maan is zowel voor het water als voor een drijvend lichaam even groot. Alleen de massa van het object kan verschillend zijn (toevallig is hier het lichaam ook geen goed voorbeeld want aangezien dat grotendeels uit water bestaat; dus misschien is die rots toch niet zo slecht).
Enfin waar het op neer komt is in ieder geval dat in verhouding een zwaarder voorwerp op de maan een iets grotere kracht heeft als op de aarde in verhouding tot een lichter object. Nu heb ik hier de straal buiten beschouwing gelaten en ook de compenserende traagheid van massa's. Dus wat precies het verschil in effect is weet ik niet. Maar groot zal het natuurlijk niet zijn.
Erna55
8 jaar geleden
@Eritisi:
De vraag gaat over rots in water. Jij zegt: "misschien is een rots geen duidelijk voorbeeld" .
Dan zegt je " als je zelf in het water drijft. " maar dat is ook geen goed voorbeeld " . De aantrekkingskracht van de maan is kleiner dan die van de aarde. Dat geld voor water, rotsen, mensen en ALLE andere dingen.
De verhoudingen blijven gelijk.
Jij wilt dat bestrijden.
Echter : Archimedes heeft ook op de maan gelijk.
erotisi
8 jaar geleden
Bestrijden? Zo ver ben ik (nog) niet. Het is even een onderzoek. Want ik vraag me dus af, ondanks dat de aantrekkingskracht van de maan zelf voor alles gelijk is, dat het voor zwaardere objecten net iets anders kan uitvallen als voor lichtere objecten. Stel bijv. dat het water door een extreem grote zwaartekracht heel dicht wordt door de grotere zwaartekracht maar dat het voor een ander object juist omdat deze zwaarder is of juist lichter is dan water het net even iets anders uitwerkt.
Want niet alleen trekt de maan aan de objecten maar de objecten ook aan de maan. En als het massa verschil tussen die objecten anders is dan zal er misschien ook een verschil zijn in het effect daarvan. Maar je hebt natuurlijk gelijk dat die objecten dan een groot verschil moeten hebben omdat de maan al zo zwaar is. Dus een groot verschil zal je niet snel merken alleen bij grote massa's. Maar goed ik ben nog in onderzoek wat er allemaal bij komt kijken.
Erna55
8 jaar geleden
" ondanks dat de zwaartekracht voor alles gelijk is kan het toch voor zwaardere objecten anders uitvallen " ...
Meen je dit serieus ?
erotisi
8 jaar geleden
Wat ik bedoel is dat de zwaartekracht oa wordt bepaald door twee massa's als het ene object iets zwaarder is dan het andere kan dat een verschil op leveren. Ik zeg dus niet dat de zwaartekracht van de maan anders voor verschillende objecten maar doordat de andere massa's ongelijk zijn de totale kracht F anders is.
Erna55
8 jaar geleden
... en de link met de vraag is ?
erotisi
8 jaar geleden
Voor kleinere rotsen zal dat effect niet meetbaar zijn maar voor grotere massa's misschien wel. Dus zal dat voor de beantwoording van de vraag misschien niet zo heel veel uitmaken. Maar principieel misschien wel. En ik zeg misschien, omdat ik het zelf ook niet goed begrijp en het misschien ook wel niet klopt.

Antwoorden (1)

Met de rots gebeurt niets, wat zou er moeten gebeuren? Het water verdampt heel vlot, want er is geen dampkring.

Toegevoegd na 3 uur:
Antwoord op je toevoeging:
De steen gaat niet drijven, er verandert niets anders dan dat het water verdampt. Na een tijd ligt er dus een droge steen in een verder lege bak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het water bevriest toch? want in de ruimte is het absolute vriespunt
Erna55
8 jaar geleden
Ook bevroren water verdampt wanneer er geen dampkring is.
erotisi
8 jaar geleden
Maar kometen zijn toch ook gedeeltelijk bevroren ijsklompen en die verdampen pas zodra ze zonlicht ontvangen. Dus ik twijfel of ijs ook verdampt zonder dampkring. Wel is het zo dat het op de maan niet altijd overal vriest. Als het zonlicht het oppervlak raakt dan kan de temperatuur stijgen tot 123° Celsius maar aan de donkere kant van de Maan zakt de temperatuur in dezelfde periode tot -153° Celsius.