Wat is een stilstaand punt in de ruimte?

Ons zonnestelsel met alles erin is toch in beweging?
En alle andere zonnestelsels toch ook? En de hele melkweg toch ook?
Hoe kan men bepalen wanneer je stil hangt in de ruimte?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

In principe klopt jouw redenatie. En dat betekent dat stilstand, in de zin van absolute stilstand, niet bestaat.

Stel dat jij ergens in een raket in de ruimte zit, en dat ik in een andere raket zit, en dat jij mij inhaalt. Dan kunnen we zeggen dat ik met 100 km/u beweeg en jij met 110 km/u.

Maar als iemand zeg dat ik stilsta en dat jij mij met een snelheid van 10 km/u voorbijkomt, heeft die persoon ook gelijk.

Als een derde persoon zegt dat jij stilstaat en dat ik met 10 km/u achteruit vlieg, heeft die persoon ook gelijk.

Een vierde persoon die zegt dat jij met 7 km/u vooruit vliegt en ik met 3 km/u achteruit, heeft ook al gelijk.

Stilstand en beweging bestaan dus niet als iets absoluuts. Stilstand en beweging zijn afhankelijk van het gekozen referentiepunt. Elk referentiepunt dat niet versnelt is gelijkwaardig. Verschillende referentiepunten, zoals van de vier personen die ik hierboven noemde, zijn niet 'beter' of 'slechter' dan andere referentiepunten.

--

Maar...

We hebben ook nog de kosmische achtergrondstraling. Dat is het restant van de Oerknal. Die komt uit alle richtingen, en is vanuit elke richting even sterk.

Tenzij je beweegt. Als je ergens naartoe beweegt, zie je vanuit de richting waarin je beweegt meer kosmische achtergrondstraling dan vanuit de richting waarvandaan je je verwijdert. De straling die "van voren" komt is sterker en "blauwer" dan de straling die "van achteren" komt.

Door dus heel precies te meten uit welke richting je hoeveel kosmische achtergrondstraling ontvangt, kun je toch zeggen hoe snel je beweegt en in welke richting - althans, ten opzichte van de kosmische achtergrondstraling, en dus ten opzichte van de Oerknal. Op die manier is er toch een vorm van absolute stilstand en absolute snelheid te definiëren.

Cryofiel
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Maar stond de oerknal dan stil?
Cryofiel
10 jaar geleden
De Oerknal creëerde de ruimte. In die zin staat de Oerknal per definitie stil, want je meet de positie van de Oerknal ten opzichte van zichzelf, en je meet de positie van de ruimte ten opzichte van de Oerknal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Absolute stlistand of snelheid bestaan niet, in welke vorm dan ook. In die zin is de laatste zin van dit verder goede antwoord gewoon fout.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Wow.... Cryofiel. Wat een goed antwoord zeg !
Ik moet nog wat punten verzamelen voor ik plusjes uit mag delen, maar over een tijdje kom ik hier terug om je dat plusje alsnog te geven !

Andere antwoorden (3)

Een punt is een wiskundig gegeven. Een wiskundige punt staat altijd stil. Het kan zijn dat er op dat punt iets is. Als dat iets beweegt, dan gaat het van dat punt af en gaat naar een ander punt. Het punt blijft waar het is, het is gewoon een plaatsaanduiding en zegt niets over wat daar ter plekke of in de buurt gebeurt.

"Hoe kan men bepalen wanneer je stil hangt in de ruimte?"
Als je weet op welk punt je bent en het blijkt dat je daar blijft, en dus niet beweegt, dan hang je stil. Dat bepalen kan op allerlei manieren. Afhankelijk van de omgeving waar je bent, bijv. gewoon met een lineaal, maar ook door je positie t.o.v. andere hemellichamen te bepalen. Als je weet in welke richting en hoe snel die gaan, kun je toch bepalen of jij al of niet stil hangt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan ieder punt zijn, zodra je het aanwijst als referentiepunt ten opzichte waarvan al het andere zich beweegt.
Je hangt dus stil in de ruimte als je jezelf als referentiepunt definieert
10 jaar geleden
Absolute stilstand bestaat niet. Snelheid(beweging) wordt altijd gemeten ten opzichte van andere objecten (Inderdaad: de Relativiteitsheorie van Einstein).