De planeet Venus is op dezelfde manier ontstaan als de andere planeten in ons zonnestelsel: door het steeds dichter worden van een grote gaswolk, waaruit zich eerst de zon heeft ontwikkeld en daarna de planeten.

Op de website van sterrenwacht Urania staat een mooie beschrijving van hoe dat gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat het oppervlak van Venus zo jong is, weten we niets over het ontstaan en de vroege geschiedenis van de planeet. Wellicht is die te vergelijken met de vroege geschiedenis van de andere aardachtige planeten: in de nabijheid van de zon ontstaan steenachtige planetesimalen, die samenklonteren tot protoplaneten en planeten. De tegengestelde rotatie van Venus doet vermoeden dat de planeet ooit een erg zware inslag te verwerken kreeg, zoals ook bij Mercurius en de aarde meermaals gebeurde. Elk geologisch bewijs daarvan is echter uitgewist door het vulkanisme.
13 jaar geleden
Venus is mogelijk geboren vanuit een catastrofale botsing tussen twee planeten, zo stelt een nieuwe theorie die ontwikkeld is om het gebrek aan water op Venus te verklaren. Het watergehalte vormt het grootste verschil tussen Venus en de aarde - chemisch gezien lijken de twee planeten verder als twee druppels water op elkaar. De theorie vormt ook een verklaring voor een andere eigenaardige eigenschap van Venus: de tegengestelde rotatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men weet dat ons zonnestelsel en ook de Aarde bijna 5 miljard jaar geleden zijn ontstaan. Men probeert de puzzel in elkaar te krijgen , wat er in het prille begin juist plaatsvond en men is er nog lang niet.
Samenklitten van oerstof , ontzettend veel botsingen van materiaal , overleven van de grotere planeten , katapulteren van gasplaneten naar een verdere baan ….allemaal dingen waar men ernstig onderzoek naar doet , maar waar er steeds elementen zijn die theorieën tegenspreken(paar voorbeeldjes : Is onze Maan ontstaan uit restmateriaal van de Aarde , door een botsing met een andere planeet? Waarom is er lithium op de Zon ….niet eigen aan een ster ? Waarom zijn Uranus en Neptunus van baan verwisseld ? …Veel vragen en weinig zekerheden , ten hoogste wetenschappelijk gestaafde vermoedens.
Zo is het ook met Venus : een vermoeden dat de planeet onstaan is op ongeveer dezelfde manier van de Aarde. Er zijn wel een paar serieuze problemen…..vóór men sondes naar Venus stuurde hoopte men een soort Aarde tegen te komen ….maar niets van dat.
Venus is nog extreem geologisch actief , veel vulkanisme , een atmosfeer die voor 95% uit koolzuurgas bestaat…met een extreem broeikaseffect , enorme druk , neerslag van zwavelzuur, temperaturen boven de 300°C en winden van 100 meter er seconde.
Een magnetisch veld en tektoniek zoals op de Aarde heeft men voorlopig niet gevonden.
Venus draait anders om har as dan bijv. de Aarde : speculaties zijn er dat dit te wijten is aan een botsing met een groot lichaam.
Vermoedens zijn er ook dat Venus , net als de Aarde vroeger een stofring had.
De oppervlakte die men heeft kunnen in kaart brengen laat behalve enorme vulkanen en basaltgesteente een zeer dynamisch steeds veranderend oppervlak zien . De kraters zijn bijna allen vulkaankraters en slecht enkele zichtbare meteoorinslagen . Dit laat vermoeden dat de oppervlakte niet ouder kan zijn dan 500 miljoen jaar….> met het gevolg dat er heel weinig van de geschiedenis op het oppervlak te vinden valt.
Daarom hanteert men (Nasa en Esa) dezelfde ontstaansgeschiedenis als onze Aarde , Mars en Mercurius..
Maar alles is gebaseerd op theorieën …die nog veel kanten uit kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat vele jaren geleden zo'n 20 (!) protoplaneten rond de zon draaiden, maar geen 'stabiele' baan hadden om de zon, raakten de protoplaneten uit hun baan en botsten zo op elkaar. De aarde is ook ontstaan uit botsing van protplaneten. Het gesteente van de planeten wordt door de ontzettende hoge hoeveelheid energie samengesmolten. Zo worden de massa's en het volume bij elkaar opgetelt. Hierbij komen ook rotsblokken vrij in een baan rond de samengesmolte planeet (een uitstekend hedendaags voorbeeld is nu nog Saturnus). Deze vormen in de loop van de tijd aantrekkingskracht op elkaar uit, waardoor deze ook weer samenvoegden. Zo ontstonden manen (ook handig om te weten). Zo is dus de verloop van het ontstaan van de totaalplaneet. Dan te bedenken dat de aarde eigenlijk een omvang van 1/10 x had dan wat die nu had!!!