Als je een tennisbal in de ruimte gooit, blijft het balletje dan voor altijd om zijn as draaien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarschijnlijk zal het balletje exploderen omdat er lucht in zit. Als je dat probleem oplost, zal het balletje heeeeeel lang om zijn as blijven draaien.

Als het balletje echter in een baan rond de aarde draait, of rond een ander hemellichaam van betekenis, zal de draaiing op den duur tot stilstand komen. De draaiing van het balletje zal dan worden omgezet in een verhoging van de omloopbaan.

Dit laatste is met de maan gebeurd. Vroeger draaide de maan sneller om zijn as dan nu. Nu draait de maan precies één keer per maanmaand om zijn as, dus in de tijd dat de maan rond de aarde draait.

Op dit moment is de maan bezig de draaiing van de aarde af te remmen. De aarde gaat door de invloed van de maan langzamer om zijn as draaien; in ruil daarvoor neemt de afstand tussen de aarde en de maan toe.

Beweegt het balletje ver weg van bronnen van zwaartekracht, dan zal alleen ruimtestof de draaiing kunnen beïnvloeden. Dat duurt minimaal miljoenen jaren. Overigens kan daarbij het balletje ook juist sneller gaan draaien, afhankelijk van wat het ruimtestof aan het doen is.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het balletje draaiend in de ruimte komt in principe wel. in vacuum zijn er geen lucht deeltjes die de draaiing remmen. Natuurlijk is er wel ruimtestof etc. Dus na zeer lange tijd kan er wel remming optreden. Ook de zwaartekracht kan effecten hebben op vertraging
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een object de ruimte weet in te gooien dan gaan we ervan uit dat deze niet wordt afgeremd en dus eeuwig door blijft gaan, volgens de natuurkunde. In de ruimte is geen lucht, (vacuum) er is geen wrijving.

Dit kunnen we niet controleren maar we gaan ervan uit dat het dus zo is volgens de natuurkunde wetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Hoe dan ook, er is altijd een vorm van aantrekkingskracht aanwezig, dus het balletje zal op een bepaald moment in een baan om een hemellichaam terecht komen, en uiteindelijk door toedoen van toevallige externe factoren op een hemellichaam zelf eindigen.

De opmerking 'voor altijd' bestaat dus niet in deze context.
'Heel lang, miljoenen of miljarden jaren' bestaat wel...