Of het kan .....is niet uit te sluiten.
Maar er is geen enkel voorbeeld in ons Zonnestelsel en daarbuiten bekend.
Een maan is een satelliet van een planeet….die maan draait dus rond de planeet . Vele manen draaien zelf ook om hun as (onze Maan ongeveer gelijkmatig met de Aarde , waardoor we steeds dezelfde kant zien ....maar onze Maan is helaas een heel slecht voorbeeld als maan ...de verhouding tot de grootte van de Aarde laat sommigen zelfs van een dubbelplaneet spreken . Hetzelfde geldt voor de grootste maan van de dwergplaneet Pluto : Charon ....die zelfs gezamenlijk rond een middelpunt draaien . Eigenlijk zouden we in de toekomst het begrip ‘maan’ beter herdefiniëren .
Het heelal is echter zo uitgestrekt en zo weinig bekend dat er ooit totaal andere constructies met zekerheid zullen gevonden worden…..dus Uw vraag is zeker niet uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja dat kan als er iets langs schiet en in de zwaartekracht van de maan komt dat heeft de maan een maan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theoretisch is het mogelijk hoewel er in ons zonnestelsel geen voorbeelden van zijn.
Er zijn wel aanwijzingen dat de maan Rhea van Saturnus een ring van brokstukken gehad heeft, zie bijgaande tekst uit Wikipedia.

"Satellites of satellites

No moons of moons (natural satellites that orbit the natural satellite of another body) are known. In most cases, the tidal effects of the primary would make such a system unstable.

However, calculations performed after the recent detection[5] of a possible ring system around Saturn's moon Rhea indicate that satellites orbiting Rhea would have stable orbits. Furthermore, the suspected rings are thought to be narrow,[6] a phenomenon normally associated with shepherd moons. However, targeted images taken by the Cassini spacecraft failed to detect any rings associated with Rhea.[7]

It has also been proposed that Saturn's satellite Iapetus possessed a sub-satellite in the past; this is one of several hypotheses that have been put forward to account for its equatorial ridge.[8]"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een natuurlijke maan of natuurlijke satelliet is een helmellichaam dat rond een planeet, dwergplaneet of planetoíde of eventueel rond een andere maan draait.

Er zijn namelijk planeten die meerde manen hebben die om hen heen draaien. In 2009 zijn 336 objecten geclassificeerd als manen. Daarvan draaien er 168 om 6 planeten, 6 draaien om drie van de dwergplaneten, 104 zijn planetoïdemanen en 58 zijn manen van transneptunsche objecten.
Nog ong. 150 kleine objecten bevinden zich in de ringen van Saturnus. De kans is dus behoorlijk groot dat ze elkaar meermaals passeren in hun omwenteling.
Aleen dan hebben ze dus een maan. Manen hebben geen vaste maan die constant om hen heen draait. Zij missen de aantrekkingskrarch, die een planeet wel een maan vast in hun buurt houdt, omdat ze veel kleiner zijn.
12 jaar geleden
een maan kan geen maan hebben, hoogstens een paar brokstukken die heel klein zijn. maar die aantrekkingskracht van de planeet waar de maan omheen draait is veel groter en daarom worden alle objecten tot die planeet aangetrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, alleen zou je dan van een dubbel-maan spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ook de antwoorden bij de bron hieronder!