wat ligt voorbij de grens van het universum?

of heeft het universum geen grens, ik heb toevallig ook gehoord dat het universum een soort van donut lijkt ofzo

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Het standaardantwoord is dat er niets is buiten het universum, of eigenlijk is het beter om te spreken dat er geen buiten het universum bestaat wat de vraag zinloos maakt.

Maar wie weet zijn er nog andere universa buiten ons universum. En wat de vorm betreft die kan rond zijn zodat het wel begrensd is maar niet eindig, zoals een aarde waar je oneindig lang op kunt lopen maar wel duidelijk begrensd is.

Wat we nu zien van het universum lijkt redelijk vlak maar ver voorbij onze waarnemingshorizon kan het gekromd zijn als een bol of desnoods een donut.
7 jaar geleden
Dat weten we niet. Het universum dijt uit met ongeveer de snelheid van het licht. Vergelijk dit met een hardlooprace: als jij hardloopt tegen iemand met dezelfde snelheid, maar diegene begint 100 meter vóór jou, dan haal je diegene nooit in.

We kunnen dus niet voorbij de rand van het universum kijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Kijken mensen dan met de snelheid van het licht?
het universum stopt niet het groeit al sinds het begin van zijn geboorte dit zal ooit als effect hebben dat alles bevriest door het wegdrijven van een ster bv aarde zal niet langer bij de zon staan en er zal dus een nieuwe ijstijd komen dit zal men noemen The big freeze geen zorgen dit gebeurd pas binnen miljarden jaren