Waarom zie ik maar 1 ster aan de hemel?

Ik heb een schitterend zicht op de hemel vanuit mijn bed. En ik heb er opgelet dat ik nooit meer dan die ene ster zie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je duidelijker omschrijft om hoe laat en in welke richting je dat object ziet , kan ik je helpen met wat je precies ziet.

Het beste antwoord

U ziet geen ster aan de hemel.
Wat U ziet vrij hoog aan de horizon (tussen zuiden en zuidoosten) is de planeet Jupiter.
Deze steekt op dit moment schril af met alle andere objecten aan de hemel ,behalve da Maan.
Wanneer U goed kijkt ziet U nog een paar sterren ; Altair, Capella, en Vega als helderste.
Vier redenen waarom U de andere sterren en planeten niet ziet : -Mogelijks woont U in een vrij druk bewoond gebied met veel lichtvervuiling.
-Door het felle licht van bijna volle Maan wordt de duisternis fel verstoord.
-In deze periode is er dikwijls een fijne nevelsluier op grote hoogte die Uw zicht vertroebelt (Die sluier jzelf kan fje bijna niet zien .... niet gelijk aan bewolking of mist)
-Een aantal objecten ,planeten zijn op dit ogenblik niet zichtbaar door : nog te dicht bij de Zon ,of hoog in het Zuidelijk halfrond (Dit is het geval voor Mars ,Mercurius, Venus en Saturnus )
Alleen Jupiter is zichtbaar (en Uranus met een goeie verrekijker en Neptunus met een sterrenkijker)
Zie onder welke nachtkijkschade lichtvervuiling teweegbrengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Waarschijnlijk zie je er maar nul en is die ster een planeet.
Als je in een stad woont met veel lichtvervuiling, kan je niet veel sterren zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker dat je niet naar een planeet (Venus of Jupiter) aan 't kijken? Misschien is er teveel licht in de buurt, waardoor je de echte sterren niet ziet, maar die planeet nog wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het hele jaar door de hele nacht lang dezelfde ziet, zie je zeker geen ster, dan zie je waarschijnlijk eerder een reflectie van iets in je raam.
Als je 's nachts buiten gaat staan op een beetje donkere plek, zie je redelijk wat sterren (ik woon op een plek met veel lichtvervuiling, snelwegen en stad dichtbij) en toch zie ik - zeker in de winter - heel wat.
Maar op pakweg de Wadden zie je veel meer (zolang je niet tegen het licht van de vuurtorens in kijkt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Als je tegen een vuurtoren inkijkt hoef je alleen maar elke twee seconden je ogen even goed dicht te knijpen. ;-)
Zit je niet gewoon overdag te kijken? Dan zie je inderdaad maar één ster aan de hemel.
Maar serieus, vanuit huis zie je weinig door verlichting binnenshuis of door lichtvervuiling om je heen. Ook je raam laat niet al het (zwakke) sterrenschijnsel door.

Toegevoegd na 37 seconden:
En ook als de maan aan de hemel staat, zijn er minder sterren zichtbaar. Als je veel sterren wilt zien, moet je naar een donker gebied buiten de stad, met nieuwe maan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier in nederland zie je niet zoveel sterren dat komt omdat er te veel licht om ons heen is van industrie en kassen en straat verlichting. ben je ergens waar het vrij donker is kun je veel meer sterren zien. er is 1 felle ster die heet de poolster zoek die eens op die is heel helder. ze zeggen ook hoe langer je kijkt des te meer sterren je ziet. succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook zijn dat je slechte ogen hebt:)