zit er een fout in schrikkel dag logica?

mijn vraag is als volgt als er 365,2421875 dagen in een jaar zit zouden we dan niet na 2 jaar in de nacht moeten leven omdat er dan een halve dag over is ? want dan zou alles een halve dag moeten opschuiven omdat na 4 jaar 1 dag teveel is en daarom een schrikkeldag gebruikt word ter voorkomen van seizoens verplaatsing .

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Leuke vraag. Dit komt omdat we eigenlijk een beetje valsspelen. Na 365 hele dagen stoppen we het jaar en beginnen we gewoon een nieuwe. We maken het 'echte' jaar dus niet af maar slaan die laaste kwart dag even in ons geheugen op. Het jaar erna weer en dan hebben we dus in totaal een halve dag achterstand. Na vier jaar is de achterstand een hele dag geworden doen we gewoon een jaar met een dag langer. Zo komen we precies uit.

Nou ja, precies...Want een jaar is zoals je zelf aangeeft niet 365,25 dagen maar een net iets andere fractie. Elke 4 jaar is een schrikkeljaar, behalve als het jaar deelbaar is door 100. Dan weer niet. En weer wél als het jaar deelbaar is door 400. Het jaar 1900 was dus geen schrikkeljaar, maar 2000 weer wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. Op het jeugdjournaal werd in 2012 een meerling geintervieuwd die toen 3 was geboren en blijkbaar had niemand ze nog verteld dat ze in 2100 GEEN 25 gaan worden ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3 was GEWORDEN, niet geboren, geboren waren ze op 29 feb 2000
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Mooi uitgelegd, Astrodynamics !
Plus !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede duidelijke uitleg +je

Andere antwoorden (1)

Nee, de fout zit in jouw logica: de seizoenen zijn na 2 jaar een halve dag opgeschoven, maar het dag/nacht ritme is gewoon normaal en schuift niet op. Het komt omdat de aarde niet in een geheel aantal dagen om de zon draait (dat zou ook wel heel toevallig zijn).

Toegevoegd na 3 uur:
Stel je begint je jaar (zoals gewoonlijk) om middernacht, dan begint normaal gesproken het volgende jaar 365 dagen later, ook om middernacht. De aarde is dan nog net niet helemaal om de zon heen gedraaid, dat gebeurt ongeveer 6 uur later pas. Het is dan dus 6 uur in de ochtend. Een jaar later is de omloop om 12 uur 's middags volledig, weer een jaar later om 6 uur 's avonds, en weer een jaar later om middernacht, maar dan zitten we precies een dag "verkeerd" en wordt dat met een schrikkeldag opgelost. Het tijdstip van de volledige draaiing om de zon verandert dus, vandaar dat dag en nacht niet om de twee jaar verschuiven.
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
Niet zo heel toevallig. Mercurius draait altijd met dezelfde kant naar de zon, ofwel een jaar is gelijk aan een dag. Hetzelfde geldt voor onze maan (alleen dan met 28 dagen). Dit komt dus redelijk vaak voor.
gvrox
10 jaar geleden
Mee eens, maar dat is wel een speciaal geval (ik neem aan dat de dichtheid niet uniform is, waardoor de zwaartekracht ervoor heeft gezorgd dat de rotatie gesynchroniseerd werd)
Reddie
10 jaar geleden
@Thecis , bij Mercurius duurt de dag aan de ene kant oneindig lang, en aan de andere kant duurt de nacht oneindig lang.
Als je een dag definieert als een complete licht donker cyclus.
Thecis
10 jaar geleden
Ik definieer de dag net zoals op aarde, namelijk 1 volledige omwenteling om de as. Bij Mercurius duurt dat dus net zolang als een omwenteling om de zon. Het gevolg is inderdaad dat de dag oneindig lang duurt en de nacht dus ook.