Hoeveel satellieten zweven er om de aarde?

Ik bedoel kunstmatige satellieten, de maan kende ik al... ;-)

Toegevoegd na 1 dag:
In de antwoorden worden ongeveer dezelfde getallen genoemd (hoewel wat verschillen in de niet-werkenden). Ik heb in ieder geval een idee en daar ging het mij om. Geen beste antwoord dus, maar allen bedankt voor het antwoorden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.3K

Antwoorden (4)

In totaal zijn er ongeveer 6000 gelanceerd en slechts nog ca. 800 actief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je ook een bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier een paar van de bronnen die daarop wijzen:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=600+%22+8000+satellites%22++orbit+artificial&btnG=Zoeken&meta=&aq=f&oq=
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh wacht, verkeerde getallen ingetikt daar. Met de goede getallen: http://orbitalhub.com/?p=440
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf ook wat gaan zoeken... Wel apart dat er vele verschillende getallen boven komen drijven ;-)
Ongeveer 3000 die nog functioneren en 6000 die we 'spacejunk' noemen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel een zes jaar oude bron...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede bron droogt nooit op.
AWM
14 jaar geleden
Ja, er zijn er vast enkele tientallen aan beide zijden bijgekomen. Misschien wel meer. Maar de orde van grootte klopt wel...
Ik schat zo'n 832 actieve, en 5229 dode.
Dit naast de vele brokstukken, die er ook nog zijn.
Deze schatting n.a.v. dit artikel wat inmiddels 9 maanden oud is:

http://orbitalhub.com/?p=440:
"The first artificial satellite was launched in 1957 by the Soviet Union. Since then, almost 5000 launches have placed around 6000 satellites into orbit. Today, the 800 operational satellites count for only six percent of the catalogued orbit population. Decommissioned satellites, spent upper stages, mission-related objects, and fragments make up the rest."
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Actueel (2 dagen geleden) waren er 6.212 satelieten waarvan er nog 3.412 in gebruik zijn. Ook zit er nog wat troep in een baan om de aarde, stukken afval, onderdelen etc., totaal 29.919.

Zie link voor een (dagelijkse) lijst. De afkortingen links in de lijst geven aan van welk land die zooi afkomstig is (Engels afkortingen).

Toegevoegd na 2 minuten:
Soms zijn er bedrijven/instellingen eigenaar van satelieten en troep. Klik in de lijst op 'source' en je krijgt een verklarende woordenlijst voor de afkortingen.

Toegevoegd na 22 minuten:
Extra link naar NASA: Today, about 3,000 useful satellites and 6,000 pieces of space junk are orbiting Earth.