Als door de oerknal het heelal zich uitbreidt als een ballon, kunnen we dan langs het centrum waar de oerknal plaats vond de andere kant zien?

Of kunnen we tot nu toe alleen laten we zeggen een stukje van de linker helft van het heelal zien, wat dezelfde kant opvliegt.
Kunnen we sowieso zien in welke richting(en) het heelal groeit?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik zie het heelal als een gloeilamp met de pit (plek van de oerknal) in het midden.
Als wij dan aan één kant van het midden zitten zou je dus lans het centrum naar de andere kant kunnen kijken.
Mij lijkt het me het meest logische dat als je een explosie krijgt alles alle kanten op vliegt.
Net dus als een ballon die je opblaast.
Maar ja, ik ben geen wetenschapper....:)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel je deze vraag om de snelheid van het uitdijen ..of we die minimaal kunnen evenaren of inhalen of bedoel je dit in verband de tijd dat het helal al aan het uitdijen is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie het heelal als een gloeilamp met de pit (plek van de oerknal) in het midden.
Als wij dan aan één kant van het midden zitten zou je dus lans het centrum naar de andere kant kunnen kijken.
Mij lijkt het me het meest logische dat als je een explosie krijgt alles alle kanten op vliegt.
Net dus als een ballon die je opblaast.
Maar ja, ik ben geen wetenschapper….:)

Het beste antwoord

Nee, je moet de ballon driedimensionaal denken, bij voldoende kromming kun je langs het boloppervlak weer terug naar waar je vandaan kwam, zoals een zeiler die rond de wereld vaart. Het probleem is om je een driedimensionale bol voor te stellen, of nog lastiger driedimensionale hyperbolen of zadels. Daarom neemt met zijn toevlucht tot 2 dimensionale modellen. Een fundamenteel verschil maakt dat niet, maar je moet in je achterhoofd houden dat de kromming in een driedimensionale ruimte zit en niet in een enkel vlak. De ballon dient alleen als analogie, waarin het hele heelal tweedimensionaal is met alle voorwerpen gebonden aan dat oppervlak. De uitdijing kun je je dan indenken als een stel eilanden op een steeds groter wordende Aarde dat steeds verder van elkaar gaat leggen, zo snel dat verre eilanden al sneller van ons af bewegen dan een zeilboot ze kan bereiken en de nog verder verwijderde eilanden verdwijnen zo snel dat we alleen nog zien waar ze eens waren, maar het licht dat ze nu uitzenden zullen we nooit kunnen waarnemen.

De arena waarin alles zich afspeelt is de Minkovski-ruimte, een vierdimensionale ruimte, met een vreemde en complexe dimensie, namelijk tijd. Voor een kromming in een driedimensionale ruimte is er echter geen noodzaak voor een ruimte die deze driedimensionale ruimte bevat. Dat een ruimte gekromd is kun je zien aan de ruimte zelf en het is ook onmogelijk met een rechte ruimte een kromme ruimte te maken, om dat aan te voelen moet je maar eens proberen een vel papier in een gekromde ruimte zoals een bol te dwingen. Met "vlakke" ruimtes zoals een kegel of een cilinder lukt dat wel eenvoudig. In vlakke ruimtes zijn de hoeken van een driehoek samen 180 graden en is pi gelijk aan 3.14etc.. De opgeblazen ballon is dus een model voor de ruimte, zoals een schilderij van een landschap. Het heelal is trouwens erg vlak volgens de laatste metingen van de achtergrondstraling (WMAP), dus de ballon die je je moet voorstellen is nog een stuk platter dan het aardoppervlak.

Toegevoegd na 17 minuten:
Vanwege de zich snel verwijderende verre sterrenstelsels is het zeer moeilijk voorstelbaar, om niet te zeggen onmogelijk dat we ooit het hele boloppervlak rond zouden kunnen reizen om weer te komen waar we vandaan kwamen. Ten eerste vanwege de snelle uitbreiding en ten tweede vanwege de zeer geringe kromming van de ruimte.

Toegevoegd na 24 minuten:
Google nog even op wormholes, daarin zit nog een theoretische mogelijkheid die je in je vraag noemde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn interpretatie van je vraag is dat je je voorstelt dat je van het oppervlak van de ballon door de ballon heen naar de andere kant van de ballon kun kijken. Maar dat is niet zoals de analogie bedoeld is. In de analogie van de ballon is het heelal het oppervlakte van de ballon. De analogie is vooral bedoeld om te laten zien dat in het heelal op heel grote schaal alles zich van elkaar verwijder, dat er geen middelpunt is aan te wijzen en dat de verwijdering sneller gaat als de delen verder van elkaar liggen. Dat zie je als de ballon wordt opgeblazen. Door de ballon kijken hoort daar niet bij.

Dat de verwijdering op grote schaal plaatsvindt kun je concluderen doordat onze melkweg en de andromedanevel zich naar elkaar toe bewegen. Lokaal, ook al praatje over hele grote objecten, hoeft verwijdering dus niet plaats te vinden. In de ballon analogie zie je dat ook niet terug omdat daar alles van elkaar af beweegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
" Lokaal, ook al praatje over hele grote objecten, hoeft verwijdering dus niet plaats te vinden" Dat vergt enige correctie. De expansie van de ruimte speelt zich ook af tussen de Andromedanevel en onze melkweg. Evengoed als dat elders het geval is.
Het verschil is dat het effect van de uitdijende ruimte door de gewone Newtoniaanse bewegingen van de objecten overklast wordt wordt waardoor de onderlinge afstand tussen beide nevels wel kleiner wordt. Het blijft echter zo dat hoe langer het duurt, hoe meer afstand de beide nevels moet overbruggen om uiteindelijk bij elkaar te komen.