Astronomie of sterrenkunde is de wetenschap die zich bezighoudt met de observatie en de studie van alle fenomenen buiten de atmosfeer van de Aarde.

Kosmologie is de wetenschap die de structuur en de evolutie van het heelal bestudeert.

Astronomie betreft alle leer over het universum.

Kosmologie gaat specifiek over het ontstaan, ontwikkelen, en toekomst van het universum, en is dus een subcategorie van de astronomie.
Als je astronomie opvat als iets wat het niet is, dan zou het wel eens andersom kunnen zijn. Maar goed, zo kun je alles herdefiniëren, dan heeft het uiteindelijk alleen weinig nut er vragen over te stellen.
Ik snap waarom je dat zo zei. Echter, dat astronomie letterlijk "sterrenkunde" betekend, doet niets af aan het feit dat astronomie tegenwoordig de overkoepelende naam is van alle velden van studie over het heelal. Zoals je weet, is taal een levend iets. Woorden kunnen met de tijd van betekenis veranderen, los van hun oorspronkelijk doel. Astronomie is zo'n woord dat dit proces heeft meegemaakt. Een vraag over de betekenis van astronomie geeft tegenwoordig derhalve een ander antwoord dan een paar eeuwen terug. Echter, omdat de vraagsteller in het heden een vraag stelt, lijkt me een antwoord gebaseerd op de situatie uit het verleden een incorrect antwoord.
Kosmologie is een onderdeel van de astronomie. Zoals het verschil tussen de waarnemingen en theorie(hypothese).
astronomie is bijv, de volgorde van de planeten, wat de grootste zon en dat soort dingen.

de kosmologie gaat over de ruimte vroeger, dus bijv, het ontwikkelen van de planeten, de oerknal en dat soort dingen