Stel je kan staan op een zwarte zon, is de rest van het universum dan verlicht?

Toegevoegd na 2 minuten:
Even gesteld dat je over de horizon van een zwarte zon heen kan kijken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te algemene vraag. Waar is die 'zwarte zon' bijvoorbeeld?
Zoals je zelf aangaf bedoel je een zwart gat. En of je ander licht ziet is geheel afhankelijk van wat dat zwarte gat op dat moment aan het absorberen is. Is dat een sterrencluster dan zie je het universum nieteens door het vele licht wat er om het zwarte gat zit.
Nee deze vraag is niet juist te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap niet echt wat je nu eigenlijk bedoeld met een zwarte zon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah; zwart gat....

Het beste antwoord

Laten we het over een zwart gat hebben. Zo kent de rest van de wereld dit verschijnsel...

Een zwart gat is een *gebied* in de ruimte vanwaaruit je nooit kunt ontsnappen als je erin zit. De materie die ooit dat zwarte gat vormde, zit *in* dat gebied, maar is dus *kleiner* dan dat gebied.

Om je dat voor te stellen: de materie zou zo groot kunnen zijn als een knikker; daaromheen zou een gebied kunnen zijn, zo groot als een voetbal, waaruit niets meer kan ontsnappen.

In die zin kun je dus nooit op de rand van een zwart gat staan: daar is niets.

Overigens, die rand (van de voetbal, niet van de knikker) heet de horizon van het zwarte gat.

Wat je zou zien als je je *binnen* de horizon bevindt, kunnen we niet zeggen. De natuurwetten die wij kennen, gelden niet binnen de horizon. We weten niet welke natuurwetten daar wel gelden.

Misschien is er binnen de horizon geen tijd, misschien is er geen ruimte. We hebben geen flauw benul.

Het hoogste wat je theoretisch kunt bereiken, is dat je vlak buiten de horizon zweeft. Je hebt dan een gigantisch sterke raketmotor nodig die je omhoogduwt, om te voorkomen dat je door de horizon heen valt, het zwarte gat in. We vergeten even dat je dan blootstaat aan een versnelling van een paar miljoen G.

(vervolg in reactie)
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
(vervolg van antwoord) Als je daar wat rondhangt, zie je onder je helemaal niets - daar is immers (de horizon van) het zwarte gat. Boven je zie je het universum. Flink vervormd, dat wel. Sterren die eigenlijk naast je staan, zie je nu veel hoger dan ze eigenlijk zijn. Dat komt doordat hun licht flink wordt afgebogen door het zwarte gat. Hoe dichter je in de buurt van de horizon komt (dus hoe lager je durft te gaan), hoe meer alle sterren boven je lijken te staan in plaats van verspreid over de hemel. Verder krijgt het licht van alle sterren veel extra energie doordat het door het zwarte gat wordt aangetrokken. In plaats van gewoon licht, zie jij dus röntgen- en gamma-straling. Je wordt bestraald, gekookt, door die zeer hoogenergetische straling. Daar komt bij dat zwaartekracht ook invloed heeft op de tijd. Jij hangt daar in een gigantisch sterk zwaartekrachtsveld. Jouw tijd loopt daardoor heel langzaam (net als bij je voeten de tijd langzamer loopt dan bij je hoofd - dat is zelfs al gemeten!). Vanuit jouw optiek loopt de tijd in de rest van het universum dus sneller. Dus behalve dat het "licht" dat jij ziet, nu hoogenergetische straling is geworden, krijg je per (jouw) seconde ook nog eens veel meer daarvan te verwerken dan er per (heelal-) seconde wordt uitgestraald. Voorbeeld: als jouw tijd duizend keer zo langzaam loopt als de tijd in de buitenwereld, krijg je per seconde duizend keer zoveel licht binnen als het heelal normaal gesproken naar je toe zou stralen. Da's dus niet alleen de hoogenergetische straling, maar ook nog eens duizend keer zoveel daarvan. Kortom: je kunt beter lekker hier blijven, gewoon gezellig op GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan mij in je antwoord behoorlijk vinden, het feit dat je de enige was die een zwarte zon kende, gaf vervolgens de doorslag. Wel was het zo dat ik had aangegeven over de horizon heen te kijken waarbij ik had gehoopt dat het tijd aspect meer aan de orde was gekomen.

Andere antwoorden (3)

Nee... Licht is het gevolg van fotonen, die kun je niet verzinnen... Die zijn er als ze er zijn... Op die zwarte zon, de aarde is zo´n zwarte zon, kun je wel andere sterren zien, dat zijn dan fotonen van daar...

En een verlicht universum hebben we op deze zwarte zon al, maar dat is strooilicht vanwege de atmosfeer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt niet staan op een zwarte zon, want een zwarte zon is geen zon.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zwarte zon is wel degelijk een zon, echter na het eind van zijn bestaan is geïmplodeerd naar wat de meeste mensen een zwartgat noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan niet staan op een zwart gat, daar val je dan toch in. En het heet geen zon meer omdat die dus weg is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt niet, de term Zwartgat is bedacht door een journalist in de jaren zestig omdat een zwarte zon alles absorbeert in zijn nabije omgeving. De term zwarte zon hoewel niet vaak gebruikt is de wetenschappelijke benaming van het fenomeen.
AWM
14 jaar geleden
Mja, dan wordt het een beetje symantische discussie, maar ik sluit me aan bij Beerg hierboven dat je niet kunt staan op iets dat er niet is. Laat staan dat je op een zwart gat kunt "staan", ondanks dat het woord 'stel' is gebruikt in de vraag...
Ik neem aan dat je bedoeld met 'is de rest van het universum dan verlicht' of de hele hemel er verlicht uit zou zien i.p.v. het zwarte universum dat wij nu zien.

In dat geval: nee, omdat er zulke grote stukken van het universum leeg zijn is dit donker. Je kunt licht niet zien in leegte, je ziet alleen de bron die het licht uitzend en dat waarop licht reflecteerd. Probeer maar eens de lichtstralen te zien die vanaf een lamp komen, die zie je ook niet, alleen waar het licht op valt, de muren, ramen, vloer enz. zie je.

Dus ook op een zwarte zon zie je de rest van het universum als zwart, behalve de sterren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar door het "gewicht" zal de tijd sterk vertragen ten opzichte van de rest van het universum. wat inhoudt dat de sterren etc. langs zullen flitsen als dit snel genoeg gebeurt. Het heelal van af te zwarte zon zou dus verlicht moeten zijn lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tijd die je meemaakt is gelijk aan de tijd die je ziet. Dus zie je nog steeds een zwart heelal. Als je (geen idee hoe) een uitzending zou uitsturen naar onze wereld en die in onze tijd zou bekijken dan zou het mogelijk wel een verlicht heelal zijn. Maar vanaf het zwarte gat zelf blijft het er hetzelfde uitzien.