Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaan er speciale sterrenkijk-clubs in Nederland?

Ik heb ooit eens in een film een groepje mensen gezien die om de zoveel tijd met z'n allen de sterren gaan bekijken (met eigen telescoop) en er uitleg over krijgen. Bestaat er ook zoiets in Nederland? Ik heb al wat gegoogeld, maar ik kan enkel cursussen vinden en niet echt sterrenkijk-clubs.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zijn in Nederland sterrenkijkdagen bij de sterrenwachten.

De amateursterrenkunde in Nederland wordt vertegenwoordigd door de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (KNVWS), de Vereniging van Landelijk Samenwerkende Publiekssterrenwachten (LSPS) en de Jongerenwerkgroep voor Sterrenkunde (JWG). Het sterrenkundig maandblad Zenit en de jaarlijkse sterrengids worden uitgegeven door Stip Media, Alkmaar. De Landelijke

Sterrenkijkdagen worden door de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde georganiseerd. Tot eind 2013 werden deze activiteiten ondersteund door het samenwerkingsverband Stichting de Koepel.
De KNVWS organiseert bovendien landelijke amateurbijeenkomsten en symposia.
De LSPS is de overkoepelende organisatie van negentien samenwerkende en regionaal verspreide publiekssterrenwachten en planetaria in Nederland. De pubiekssterrenwachten van de LSPS worden verzorgd door vrijwilligers (amateurastronomen).

De JWG is een vereniging voor jongeren van 8 tot 21 jaar die geïnteresseerd zijn in sterrenkunde. Er zijn 500 JWG-leden in Nederland, verdeeld over 7 regionale afdelingen. De leden van zo'n afdeling komen regelmatig bij elkaar om op allerlei manieren aan sterrenkunde te doen en natuurlijk ook gewoon voor de gezelligheid.


De amateursterrenkunde in Nederland wordt vertegenwoordigd door de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (KNVWS), de Vereniging van Landelijk Samenwerkende Publiekssterrenwachten (LSPS) en de Jongerenwerkgroep voor Sterrenkunde (JWG). Het sterrenkundig maandblad Zenit en de jaarlijkse sterrengids worden uitgegeven door Stip Media, Alkmaar. De Landelijke Sterrenkijkdagen worden door de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde georganiseerd. Tot eind 2013 werden deze activiteiten ondersteund door het samenwerkingsverband Stichting de Koepel.
De KNVWS verenigt de amateurs die sterrenkunde of weerkunde als hobby hebben. Bij de KNVWS zijn plaatselijke actieve verenigingen (Afdelingen) aangesloten en landelijk geörienteerde thematische verenigingen (Werkgroepen). De KNVWS organiseert bovendien landelijke amateurbijeenkomsten en symposia.
De LSPS is de overkoepelende organisatie van negentien samenwerkende en regionaal verspreide publiekssterrenwachten en planetaria in Nederland.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Waarom de min ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt. Hier heb ik wel wat aan. Het is niet helemaal precies wat ik zoek, maar dat zal er wel niet zijn ;)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding