Hoe weten wij dat een maanmeteroriet een maanmeteoriet is, dezelfde vraag voor een marsmeteoriet?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Dit kan worden vastgesteld door de mineralogie, chemische samenstelling en isotopencompositie van de meteoriet te vergelijken met die van grondmonsters van de maan, verzameld tijdens de Apollo-missies.
Mars: door te kijken naar de manier waarop twee vormen van Argon in de marsmeteoriet zich tot elkaar verhouden. Het gaat om Argon-36 en Argon-38.
Deze lichtere en zwaardere vorm van Argon komen van nature in het zonnestelsel voor. Maar op Mars is de verhouding van de twee een beetje scheef. Dat komt doordat een groot deel van de oorspronkelijke atmosfeer van de planeet verloren is gegaan. Daarbij ging ook een groot deel van de lichtere vorm van Argon verloren, omdat deze zich hoger in de atmosfeer bevindt en gemakkelijker ontsnapt. Het resultaat: in de atmosfeer van Mars bevindt zich relatief veel Argon-38.
Curiosity heeft heel nauwkeurig vastgesteld hoe Argon-38 zich tot Argon-36 verhoudt. En daarmee kan nu van alle meteorieten waarvan we vermoeden dat ze van Mars komen met zekerheid worden vastgesteld of dat ook zo is.
SimonV