Waar komt een ster terecht als deze valt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K
Antoni
10 jaar geleden
Het vallen van een "vallende ster" is vallen zonder ergens terecht te komen.

Het beste antwoord

Een ster kan niet vallen. De aarde past meer dan een miljoen maal in de zon (ook een ster). De zon (onze ster) is nog een klein sterretje, daar er nog sterren miljard maal groter zijn dan onze zon. Bovendien staan sterren ongelooflijk ver weg (dichtsbijzijne ongeveer 2,5 lichtjaar). Kortom: er vallen niet egt sterren, maar kleine stukjes steen in onze dampkring. Door de wrijving valt deze meestal volledig uiteen (dit zien wij als een "vallende ster") . soms zijn de stenen groot genoeg om niet volledig door de dampkring te worden verdampt. Deze kunnen overal terrecht komen, maar dit zal vaker voorkomen in de poolgebieden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het fenomeen 'vallende ster' wordt veroorzaakt door een stuk steen (meteoor) dat in de atmosfeer terecht komt. Door de wrijvingskrachten die de atmosfeer van de aarde veroorzaakt, valt de steen uiteen. Het spoor van warmte dat hierbij ontstaat, veroorzaakt de lijn die we in de lucht wel eens zien. Maar uiteindelijk wordt een meteoor helemaal vergruizeld en blijft er in de meeste gevallen niets over dat de aarde kan raken. Je moet je bedenken dat stenen die erg klein zijn (kleiner dan een kiezelsteen) al zo'n streep in de lucht veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die verdampt in de dampkring dat is de "vuurbol" die je dan ziet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik moet toevoegen dat een meteoriet niet altijd geheel verbrand of verdampt. Er zijn legio grotere (tot enkele tonnen) en kleinere meteorieten die de aardoppervlak wel bereiken. Deze komen op willekeurige plaatsen neer. Met name op de zuidpool worden er in het poolijs veel meteorieten gevonden. Dit heeft te maken met conserverende karakter van het poolijs en de omgeving.
Een bekende, min of meer recente, meteoriet die in 1990 in Glanerbrug (ca. 800 gram) in een woonhuis terecht kwam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
WimNobel
10 jaar geleden
Een meteoriet is een steen uit de ruimte die op het aardoppervlak terecht is gekomen, en is dus per definitie niet geheel verbrand of verdampt.
ik dacht dat dit net veroorzaakt werd door kometen, geen meteorieten??
kometen zijn itt meteorieten opgebouwd uit samengepakt ijs en andere brokstukken die dan een lange staart creeeren bij de binnenkomst in onze atmosfeer, afhangende van de grootte valt er nog iets op aarde

althans dat is wat ik dacht.