wat is dit dat je soms ziet in de lucht overdag een maan of is dit die planeet x?

ik zie soms wel eens overdag bij helder weer naast de zon al een redelijke lange tijd een wat men noemt een hemellichaam in de lucht. is dit de maan of zou het die planeet zijn waar men zo veel over spreekt planeet x of zo?

5 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik kan niet uitmaken wat je met "dit" bedoeld, liever een foto plaatsen.
Echter gaan er al eeuwen verhalen rond van deze onbekende planeet echter is hij nooit gevonden. Door de eeuwenoude verhalen bestaat er een kans dat deze bestaat echter is deze niet gevonden door de "technologie van vandaag" waardoor het weer lijkt dat hij niet bestaat. De legende gaat dat die eens per 3600 jaar langs de aarde komt echter zou planet x (Niburu) dan een baan moeten afleggen dat 3600 keer groter is dat de baan van de aarde om de zon. Hierdoor lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat deze planeet bestaat.
erotisi
5 jaar geleden
http://www.allesoversterrenkunde.nl/!/!/sterrenkunde/vraag-en-antwoord/_detail/gli/hoe-kan-het-dat-ik-de-maan-soms-overdag-aan-de-hem/

Antwoorden (1)

Ik weet inderdaad (zonder foto) ook niet wat je bedoelt.
Ik kan echter wel in gaan op Planeet X. En daar kunnen we kort over zijn. Deze bestaat niet. En daar is overweldigend bewijs voor.
1. We hebben het namelijk nog niet gezien. Deze planeet zou ons in de komende jaren moeten raken. Als dat zo was, hadden we het nu al moeten kunnen zien (letterlijk)
2. Zo'n planeet is best zwaar. Dus moeten we de aantrekkingskracht van zo'n planeet merken (schommelingen in de baan van mercurius konden we alleen verklaren met relativiteit, maar we zagen het wel. Al 100 jaar geleden! Dus als er een nog een planeet is, in de buurt van Aarde, hadden we het gemerkt).

Wil dat zeggen dat er niets is. Nee, er zijn zat asteroiden die de aarde zouden kunnen raken. En dat doet ook heel veel schade. Maar dit zijn objecten van 10 a 15 km doorsnee. Bij lange na niet een planeet (uit mijn hoofd een doorsnede van 20.000 km). En heel veel van deze asteroiden hebben we in kaart gebracht!
Daarbij is ook Eres ontdekt. Een dwergplaneet nog nabij Pluto. Ook deze planeet gaat daar blijven (iets gaat niet zomaar uit z'n baan om de zon).

Hoe is de mythe van Planeet X ook wel Nibiru genoemd) ontstaan?
Online geklets over Nibiru begon in 1995, toen de inheemse Nancy Lieder in Wisconsin de aliens-samenzweringswebsite ZetaTalk creëerde. Lieder beweert een kanaal te zijn voor buitenaardse wezens van het Zeta Reticuli-sterrenstelsel, 39,17 lichtjaren van de aarde, die haar hebben gewaarschuwd voor de Nibiru-catastrofe.
De samenzweringstheorie is niet verdwenen, met de zogenaamde christelijke numeroloog David Meade die beweert dat Planet X onze kant op gaat. Meade is van mening dat oktober de start kon zien van The Rapture en een zevenjarige periode van grote verdrukking van grote natuurrampen.

Hieruit blijkt natuurlijk al dat we Nibiru hadden moeten zien. Als iets zo dichtbij is dat het het klimaat van aarde gaat beinvloeden, moet je iets zien. Met het blote oog, met Rontgen, infrarood of wat dan ook. Niets is zo absoluut zwart dat het niets uitzendt of niets weerkaatst (zelf een zwart gat zie je, al was het maar omdat je opeens in de lucht niets meer ziet omdat er iets voor zit).

Wat het dus ook is wat je hebt gezien, planeet X is het niet. Met starchart apps kan je ook de maan volgen en zien waar die op dit moment is. Er zijn hiervan ook gratis versies beschikbaar.
Thecis
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
Misschien is het planeet 9 dan?: https://nl.wikipedia.org/wiki/Planeet_negen#Vervolgonderzoek
Thecis
5 jaar geleden
@erotisi
Dat er nog andere objecten gevonden zullen worden voorbij Neptunus is 100%. Er zit nog zoveel daar wat we kunnen ontdekken. Echter, om daar een planeet te vinden die a) zo groot is als de aarde en b) dat die op een ramkoers zal liggen met aarde is nihil. Als dat namelijk zo was (al is de omlooptijd 10.000-den jaren) dat was die botsing al lang een keer voorbij gekomen in de de 4.5 miljard jaar dat de aarde bestaat.
(vervolg komt)
Thecis
5 jaar geleden
Strikt genomen heeft er natuurlijk al een botsing tussen aarde en een soortgelijk object plaat gevonden. De maan...
De kans dat dit nogmaals gebeurd is echt heel erg klein. Dus in die zin kan je nog steeds niet over Nibiru praten (er zou zelfs sprake zijn van een schaduwplaneet in dezelfde baan om de zon als Aarde. Dit is natuurlijk helemaal complete onzin (we zouden de gravitatie-effecten hiervan kunnnen meten).