De zon is de dichtsbijzijnde ster.
Staat op een afstand van 8 lichtminuten.
De afstand van de zon toto de aarde is 150 miljoen kilometer.

Proxima Centauri is de ster die zich het dichtst bij de zon bevindt (4,22 lichtjaar).

Hier een lijst met de andere sterren en het aantal lichtjaren dat die verwijderd zijn van de aarde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_dichtstbijzijnde_sterren

Een ster is een bolvormig hemellichaam, bestaande uit lichtgevend plasma.
Bij de meeste sterren is de druk en temperatuur van de inwendige gasconcentratie zo hoog dat er kernfusiereacties plaatsvinden. Daar komen enorme hoeveelheden energie bij vrij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd jammer als ik net te laat die PC aan zet om dit soort vragen die recht in mijn straatje zijn te beantwoorden. +1
Sterren zijn gasbollen zoals de zon, maar met alllerlei verschillende samenstellingen qua gassen etc. Sterrem staan op zo'n grote afstand van de aarde dat de afstand in lichtjaren wordt aangeduid, dit wil zeggen de afstand dat het licht in 1 jaar aflegt. daarom is het zo dat wanneer je een ster ziet deze allang verdwenen is maar doordat het licht er zo lang over doet om te aarde te bereiken zie je hem nu pas aan de hemel staan. Je kijkt eigenlijk terug in de tijd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg in de vergelijking de zon is een zandkorrel en Aarde is een stofje. De afstand zon - Aarde is zeg 10 cm, dan staat de ster Sirius (licht doet daar 8 jaar en 7 maanden over om van deze mooie witblauwe ster de Aarde te bereiken) op zo een 80 km.......we hebben het hier over een buurster.

Sterren zijn compacte massa's waterstof met een deel helium waarbij de druk in het centrum zo groot en hierdoor de temperatuur zo enorm warm (zeg 20 miljoen graden Kelvin) dat binnenin een proces van kernfusie plaatsvindt, verder houden de enorme zwaartekracht en de fusie elkaar in evenwicht..................op het einde van de brandstof, zal de ster in een nova eindigen, bij hele zware sterren een supernova (residu dan een neutronenster of een zwart gat).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afstand van de sterren verschilt flink, van 4 lichtjaar voor de meest dichtbije (onze zon niet meegerekend), tot ong. 12,9 miljard lichtjaar voor de ster het meest ver weg. (Een lichtjaar is de afstand die het licht in een jaar aflegt, ofwel zo'n 10 biljoen km.

De meeste sterren die je ziet zitten in ons melkwegstelsel, die in ongeveer 100.000 lichtjaar groot. Sterren daarbuiten zijn praktisch niet met het blote oog waar te nemen. Veel van de sterren die je 's nachts ziet zijn enkele honderden tot enkele duizenden lichtjaren ver weg.

Alle sterren zijn, net zoals onze eigen zon, gasbollen. Deze zijn zo heet, dat ze zelf licht geven (manen en planeten reflecteren zonlicht, en zijn dus geen ster). Aan de kleur van een ster is ook de temperatuur af te leiden, blauwe sterren zijn 40.000 graden Celcius of warmer (aan de oppervlakte), rode 3000 graden of koeler