Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het verschil tussen een asteroïde, meteoor, meteoriet, komeet?

er zijn vast nog wat vergelijkbare termen die ik ff over het hoofd zie maar wat zijn nou de verschillen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
44K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Asteroïden zijn stukken materie in ons zonnestelsel die zich evenals planeten in een baan om de zon bewegen.

Een meteoor of vallende ster is een kortstondig lichtspoor aan de hemel dat men ziet wanneer een klein stofdeeltje (een meteoroïde) op ca. 100 km hoogte met een enorme snelheid (tot tientallen kilometers per seconde) in de atmosfeer van de Aarde terecht komt.

Een meteoriet is het deel van een meteoroïde dat op de aarde inslaat na vanuit de ruimte door de atmosfeer te zijn gevallen. Tijdens de tocht door de dampkring wordt het materiaal sterk afgeremd en zeer heet; dit kan als een meteoor te zien zijn. In wezen is een meteoriet puin uit de ruimte.

Kometen zijn kleine hemellichamen die in vaak erg elliptische banen rond een ster draaien en uit ijs, gas en stof bestaan.

Een meteoroïde is een stofdeeltje, stukje steen of een stukje ijs dat door de ruimte zweeft.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sneller dan ik ;) Helemaal correct

Andere antwoorden (2)

Komeet: Een brok ruimtesteen dat in een eclipsbaan rond de zon vliegt
Meteoor: Stofdeeltjes die verbranden in de atmosfeer (ook wel een vallende ster geheten)
Meteoriet: Stuk ruimtesteen dat niet helemaal verbrand als het door de dampkring komt. Kan variëren van steentje tot de groote van een berg.
Asteroïden: ook wel planetoïden, kleine planeten of mindere planeten genoemd, zijn stukken materie in ons zonnestelsel die zich evenals planeten in een baan om de zon bewegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk ellipsvormige baan of ellipsbaan en niet eclipsbaan. Een eclips is een zons- of zonsverduistering.
Komeet: eigenlijk gewoon een grote vliegen de steen die rondvliegt in de ruimte. (Als een van dezen tegen de aarde botst zijn we deraan.)Deze hebben altijd twee sporen: een blauw en een wit.

meteoroïde: steenje afkomstig uit het spoor(maar ik weet niet meer welke) van een komeet. Soms bestaan ze uit maar een paar deeltjes. Dit is wat we vallende sterren noemen.

Meteoor: meteoroïde maar dan in de atmosfeer van de aarde. Dezen verbranden meestal in de atmosfeer vandaar dat ze bijna niet gevaarlijk zijn.

Meteoriet: meteoroïde die al op de grond licht.(op het aardoppervlak.)

en wat een asteroïde is weet ik niet. Waarschijnlijk een bepaalde soort komeet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding