Van de planeten in het zonnestelsel zijn er vijf vrij goed met het blote oog te zien.

Twee zijn helderder dan elke ster. Deze tijd kunnen we 's avonds in het westen Jupiter zien. Nog helderder dan Jupiter is Venus (binnenkort als Morgenster te zien). Meestal is Venus de helderste van de twee. Venus zit dichter bij de zon dan wij, Jupiter verder. Dat betekent dat wanneer je diep in de nacht een van beide ziet, dat het Jupiter moet zijn, want diep in de nacht staan we tussen de zon en de objecten die we in het zuiden zien. Anderzijds is Venus altijd vrij dicht bij de zon te zoeken, na zonsondergang of voor zonsopkomst.

De derde gemakkelijke is Mars. Kan soms vrij helder zijn, maar is soms zwakker. Toch goed te onderscheiden omwille van de opvallende oranje-rode kleur. En je ziet ze zich relatief snel verplaatsen van de ene week op de andere.

Saturnus is ook goed met het blote oog te zien, maar minder gemakkelijk te onderscheiden van de heldere sterren. Je moet je sterrenhemel kennen om ze te vinden.

Moeilijkst van de vijf is Mercurius. Die is vrij klein en komt nooit echt ver van de Zon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In volgorde van helderheid: Venus, Jupiter, Mars en Saturnus. Mercurius vergeet ik maar even omdat die haast nooit te zien is vanwege de nabijheid van de zon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Camaro . De planeten draaien in een vaste baan in ons "aardse " firmament. Deze baan heet de ecliptica. Dus als je een zeer heldere ster die niet knippert in het midden van de nacht in de ecliptica kan zien dan is het Jupiter. En als je het * zeker* wilt weten dan kan je met een verrekijker naar Jupiter kijken en 2 tot 4 maantjes zien als stipjes rond het bolletje.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Eh... oké!

Andere antwoorden (6)

De aarde! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat venus soms als een rodige bol aan de hemel te zien is. Vaak wordt venus ook wel de 'morgenster' of 'avondster' genoemd, omdat venus dan te zien is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest voor de hand liggende is volgens mij de maan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onze maan is geen planeet, maar een maan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook wat geleerd!
De volgende 7 klassieke "planeten" die met het blote oog zichtbaar waren zijn :zon, maan, Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, en Saturnus.

Voor sommige gelovigen een bewijs voor God als Schepper van het heeal, het goddelijke getal 7, komt onder meer voor in de 7 octaaftonen, 7 dagen in de week, 7 werelddelen, 7 levenskenmerken, 7 zichtbare kleuren in de regenboog, 7 wereldzeeen, 7 nekwervels mens, etc..

In de Astrologie worden deze "planeten" ook met de goden geassocieerd, deze "planeten" werden bijzondere eigenschappen toegeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zogenaamde ochtend en avondsterren :Venus en Mercurius zijn regelmatig waarneembaar?
Mars : roodachtig
Jupiter en Saturnus .
Met veel goeie wil op uiterst heldere plekken is Uranus ook nog net zichtbaar.(magnitude +5)
Mercurius kan je zien samen met Venus, maar nooit met de andere planeten.
Qua helderheid is Venus meestal helderder dan Jupiter
Saturnus : goed zichtbaar maar minder helder.
Mars tijdelijk goed zichtbaar , zwak wanneer ze zich in baan in oppositie van de Aardbaan bevindt.
Mercurius is veel zwakker dan Venus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de aarde en de maan en de zon ps niet te lang naar de zon kijken zonder zonebril
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
dat lijkt me vrij logisch