Volgens wetenschappelijke bronnen zou er in 2012 een zeer grote zonne-uitbarsting plaatsvinden. Wat kan dit teweegbrengen m.b.t. ons dagelijks leven?

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=88016

Toegevoegd na 6 minuten:
ttp://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2006/10mar_stormwarning/

Toegevoegd na 2 uur:
Hey Folks ,
Heb heb me nog een beetje nader geïnformeerd op het web .....
en kwam dat een vergelijkbare vraagstelling met antwoord van een zonnefysicus
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/4918

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ook gelezen wat er allemaal onder je bron staat? Daar wordt hij nl. keihard onderuit gehaald als een potje gezever!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik gelezen ,doch ben ik geneigd on echte wetenschappers een beetje te volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NASA lijkt me toch een super wetenschappelijke instantie. Als NASA niet meer de wetenschap representeert, wat dan nog wel? Of geloven we toch alleen maar datgene wat we willen geloven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil die Maya Terminus erbuiten houden ,dat heeft eigenlijk niets met de onderzoeken te maken.
Alhoewel er believers zijn die dat wel zouden willen.
de wetenschappers spreken nergens van het einde van ,maar wel van impact op de aarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, ook hier is het weer: de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
De laatste zin van de wetenschapper vind ik belangrijk: we kunnen er sowieso niets aan doen.
M.a.w. we zien wel. Hoe nietig is de mens!

Antwoorden (4)

De wetenschappelijke bron deugt niet.

Los daarvan kan een verhoogde activiteit van de zon de volgende gevolgen hebben:
- verstoring van het aardmagnetisch veld (dat kan ooit zo heftig zijn dat er elektronische apparatuur door gestoord wordt)
- een toename van de poollicht-activiteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat er een grote zonne-uitbarsting kan komen dat is zeker.
Maar dit heeft meer te maken met de fase waarin de zon telkens terecht komt.
De zon is nog jong en zal geleidelijk aan in grote toenemen hierbij kunnen dus extra krachten vrijkomen zoals de bekende zonnevlammen.
Dat er nu weer groeperingen zijn die het rampenjaar van de Maya’s er menen bij te halen is klinkklare onzin.

Deze zonnen vlammen komen!!!
Hoe en wanneer weet gewoon niemand de huidige activiteiten van de zon zijn gewoon normaal en zullen in de loop van miljoenen jaren alleen maar toenemen tot er een grote klap komt.
En inderdaad zal er dan op de aarde zeker veel van te merken zijn maar zeker niet in 2012
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zonneactiviteit zal coronal-mass ejections veroorzaken. Deze uitbarstingen met geladen deeltjes kunnen satellieten uit laten vallen en ernstige scheuren in het aardmagnetisch veld veroorzaken, waardoor elektrische apparaten op aarde defect kunnen raken, radiostoringen op kunnen treden en het Noorderlicht te zien is. Daarnaast valt het precies samen met het steeds zwakker wordende magnetische veld van de Aarde die, volgens sommige wetenschappers, ook elk moment van polariteit kan veranderen. En het is juist het magnetisch veld van de Aarde die ons tegen de uitbarstingen op de zon beschermt, dit kan dus een ramp betekenen.

Zullen de maya's dan toch nog gelijk krijgen????????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gebleken dat de energie die in de kern van de zon gegenereerd wordt ongeveer een miljoen jaar nodig heeft om aan de oppervlakte te komen en dan geemitteerd te worden.
In feite betekent dat, dat de energie die de zon nu afgeeft
al geproduceerd is toen mensen op aarde waarschijnlijk nog niet bestonden.
Via Neutrino-onderzoek, die de kernactiviteit in de zon verraden, is duidelijk geworden dat de zon geen beangstigende beelden laat zien en nog zeer lang de aarde zal dienen met zijn warmte en licht .
Natuurlijk kan het zijn dat er verhoogde activiteitgolven in de zon onderweg zij naar het oppervlak maar daar zijn bij mijn weten geen eenduidige aanwijzingen voor dat en wanneer die vrijkomen maar men heeft er ook geen goede meetmethoden voor om die vast te stellen.
Het grootste gevaar wat bij ons loert is de angst voor dit gebeuren, de kans dat we met een ongezond grote meteoriet in aanraking komen lijkt realistischer.
De angst zelf veroorzaakt paniek en dat is eigenlijk vaak een veel groter probleem.
laten we eerlijk zijn, dit soort krachten zijn van dien aard dat we ons er slecht tegen kunnen wapenen, een ongezond grote meteoriet is zo klein dat hij pas kort van tevoren zichtbaar wordt en er dan mogelijk al weinig tegen te doen is. De kans dat we door een verkeersongeval of een ernstige ziekte sterk bekort worden in de levensverwachting is veel groter en dat weten we wel te accepteren.
Laat je niet gek maken, weet je nog het verhaal van het 'Millenniumvirus"?
Het heeft miljarden gekost (mogelijk is de hedendaagse crisis daar een spin-off van) en het stelde op zich niets voor.
Dus door onze eigen angst lopen we vaak het meeste schade op.
Met de felle zon je huid beschermen zet meer zoden aan de dijk dan dure onzinnige maatregelen nemen om je paniekgevoel over deze onheilstijding te sussen.
Rustig doorademen, je niet gek laten maken en van het leven genieten verlengt je dagen, je vreugde en die van anderen. Geniet van het leven en laat het niet verzieken door (massa)hysterie is het beste middel tegen dit zeer waarschijnlijk niet eens bestaande risico en het beste advies wat ik bedenken kan.