Wetenschappers discussiëren al lang over de mogelijkheid van leven op Mars, geïnspireerd op de nabijheid en de gelijkenis van die planeet aan de Aarde. Het blijft tot op heden een open vraag of er op dit moment leven op Mars bestaat of in het verleden bestaan heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Is in elk geval nog niet bewezen. valt dus alleen nog over te speculeren.
13 jaar geleden
zoals het er nu naar uit ziet : nee.
wellicht is er ooit een begin van leven geweest, maar ook dat is allerminst zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk is er leven maar of dat specifiek op mars moet zijn weet ik niet, maar er zijn wel aanwijzingen dat er iets moet zijn of zijn geweest.
denk bijvoorbeeld aan mars-anomalies .

http://www.google.nl/search?hl=nl&lr=lang_nl&rlz=1G1TSEF_NLNL354&tbs=lr:lang_1nl,vid:1&q=mars+anomalies+2009&revid=1174851953&ei=5hH3S5HcBsbK-Qb04sjECA&sa=X&oi=revisions_inline&resnum=0&ct=broad-revision&cd=2&ved=0CDoQ1QIoAQ
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet zeker, eerst was het idee bijna uitgesloten, maar omdat er water op Mars is gevonden, is de kans dat er levende wezens kunnen zijn redelijk groot. Een levend wezen kan immers niet zonder water. De discussie is dus weer aangekaart, en je kunt erin geloven of niet, maar het blijft een speculatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Je verwart oorzaak en gevolg en nog erger.
Wij kennen alleen maar wezens die water nodig hebben. Maar zelfs dan betekent de aanwezigheid van water niet de aanwezigheid van leven.
Tot op heden mag je er vanuit gaan van niet. Reeds 40 jaar doet men onderzoek zonder resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meen gelezen te hebben dat er wel microben leven op Mars.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan nog niemand deze vraag met 100% zekerheid beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Mars is een dode planeet, in tegenstelling tot de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De twee nasa robotten Spirit en Oppurtunity zijn op Mars.Kunstmatig leven maar toch leven.

Spirit remains silent at her location called "Troy" on the west side of Home Plate. No communication has been received from the rover since Sol 2210 (March 22, 2010).

It is likely that Spirit has experienced a low-power fault and has turned off all sub-systems, including communication. The rover will use the available solar array energy to recharge her batteries. When the batteries recover to a sufficient state of charge, Spirit will wake up and begin to communicate over X-band. When that does happen, Spirit will also trip an up-loss timer fault. This fault response will allow the rover to communicate over Ultra-High Frequency (UHF) as well.

It is not known when the rover will wake up, so the project has been listening every day for any X-band signal from Spirit through the Deep Space Network (DSN) using the Radio Science Receiver (RSR). Mars Odyssey is also listening for any scheduled UHF relay passes. The winter solstice is tomorrow.

Total odometry is unchanged at 7,730.50 meters (4.80 miles

--------------------------------------------------------------------------------

With the winter solstice at hand, Opportunity has been constrained by power and drove only once in the last week.

The project is doing something new, driving Opportunity to solar energy "lily pads," places with a modest northerly tilt. On Sol 2234 (May 7, 2010), Opportunity drove about 15 meters (49 feet) and positioned herself with a slight northerly tilt on a small ripple. A drive is planned for Sol 2240 (May 13, 2010), to repeat the technique. Opportunity has been staying awake longer, warming her electronics, to avoid relying on power-hungry survival heaters. This means less energy goes into the batteries for recharging and reducing the amount of driving. Solar energy conditions should start to improve as the winter solstice passes.

As of Sol 2239 (May 12, 2010), solar array energy production was 249 watt-hours, atmospheric opacity (Tau) was 0.314 and the solar panel dust factor was 0.470.

Total odometry is 20,672.90 meters (20.67 kilometers, or 12.85 miles).

Opportunity Update Archive
Bronnen: