Ontstaan ijstijden vanuit de precessie-beweging van de aarde?

De aarde doet er 26000 jaar over het beschrijven van de kegelmantel. Ontstaan hierdoor koudere en warmere perioden, en dus ook de ijstijden in het verleden en de opwarming van de aarde op dit moment?

http://nl.wikibooks.org/wiki/Kosmografie/Bewegingen_van_de_aarde_en_de_maan#De_precessiebeweging_van_de_aardas

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Even kort uitgelegd. Dit heeft te maken met de Milankovitch cycli. De precessie van de rotatieas (zoals jij dat uitlegt) maar ook de scheefstand van de rotatieas ten opzichte van de ecliptica, excentriciteit van de baan van de aarde om de zon en een aantal andere factoren beïnvloeden het ontstaan van een IJstijd. Om de zoveel tijd vallen de ongunstige punten van die cycli tegelijk waardoor een ijstijd kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De laatste ijstijd was zo'n 26.000 jaar geleden. Dus dat zou inhouden dat we in die kegelrotatie op ongeveer dezelfde plek zitten. Hiertegen over staan een aantal theoriën...

Eén hiervan is dat er na de huidige opwarming van de aarde een aankondiging is van de aanstaande ijstijd over een x-aantal decennia. Of misschien wel over enkele eeuwen...

Een andere theorie is dat de poolkappen voortdurend verschuiven op de aarde. Dus dit zou verklaren, waarom er torenhogen ijsschotsen afbreken. Deze theorie ligt één stuk dichter bij de mogelijke oorzaak dat de aarde opwarmt. Ik hoor er namelijk vrijwel niemand over klagen dat het in Siberië warmer wordt. En hiermee wordt direct verklaart, waarom het tussen 1400 en 1700 de kleine ijstijd van Europa genoemd werd...

En voordat het een erg lang bericht word met tal van theoriën die ook betrekking kunnen hebben van de stand van de sterren, de planeten etc. zal ik het hier even bij laten...