Als je een boom op de maan zet heb je dan zuurstof op de maan ?

Een boom geeft zuurstof ( ik weet even niet welke stof hij dan opneemt en of je dat ook in de ruimte hebt) MAar als je een boom (met een hele grote pot) dan op de maan zet komt er dan zuurstof op de maan.

Toegevoegd na 33 minuten:
Maar waaruit blijkt dat een boom geen 'ruimtestof' (weet niet wat ze op de maan hebben) kan 'in en uit ademen'

Toegevoegd na 37 minuten:
En aub niet beginnen over water want het is niet zo dat ik de plan ga uitvoeren en ik snap heus wel dat een boom water nodig heeft.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Op de maan is water in de vorm van ijs en er is zonlicht, ook bevat de rots wat CO2, dus het is best mogelijk om er een boom te laten groeien in een kas. De boom kan zuurstof maken door water te splitsen en eventueel kun je dat enzymsysteem ook in een soort zonnecel inbouwen. Het probleem is dat het waterijs werd gevonden in kraters op de polen van de maan, waardoor zonlicht en water niet op dezelfde plaats aanwezig zijn. Met een energiebron en een pijpleiding is het niet onrealistisch om op den duur algen te kweken op de maan. Exploratie van de maan kan wel lucratief blijken vanwege de aanwezigheid van Helium3, een perfecte brandstof voor kernfusiecentrales.

Nee want ten eerste is er geen CO2 (dat heeft die boom nodig om O2 te maken) en is het temperatuursverschil op de maan te groot en daar kan geen boom tegen.

Als je er dan ook even een atmosfeer maakt, en er van uitgaat dat de temperatuur niet van 180 graden onder nul snachts en 120 graden overdag wisseld dan zou het theoretisch gezien zo kunnen zijn dat er dan zuurstof komt! Dan moet je ook nog wel ff koolstofdioxine op de maan brengen , want dat ademen de bomen dan weer in! En water lusten ze ook!

nee er is geen voldoende zwaartekracht om een dampkring vast te houden!

Nee, Een Boom Heeft CO2 nodig om zuurstof te maken en er is te weinig zwaartekracht.

Ik heb per ongeluk mijn antwoord als reactie neergezet, maar om nog even ter verduidelijking toe te voegen: zoals pelle al zegt heb je CO2 (koolstofdioxide) nodig om O2 (zuurstof) te kunnen krijgen. Het best kun je dit voor je zien als een bouwsel van 3 lego blokjes, de C van koolstof is bv een rood blokje en de O2 van zuurstof zijn twee blauwe blokjes. De boom breekt het rode blokje af en gebruikt dit als voedsel en 'ademt' de twee blauwe blokjes weer uit. Deze blokjes moeten ergens vandaan komen, atomen (legoblokjes) zijn er of zijn er niet, de boom kan ze niet zelf maken. Aangezien er zowiezo geen atomen (en ook geen legoblokjes) rond de maan zweven kan het dus niet... voor een iets officielere uitleg van dit proces (fotosynthese): http://nl.wikipedia.org/wiki/Fotosynthese

De maan heeft niet alleen te weinig massa om een dampkring vast te houden, maar ook geen sterk magnetisch veld. En zonder zo'n veld wordt een dampkring gewoon weggeblazen door de zonnewind.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100