kan iemand me helpen ?? Waarom valt de aarde niet op de zon, of de maan p de aarde.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zie ook :http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/valt-maan-aarde.3772
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijkbaar vind de aarde de zon niet aantrekkelijk ;)

Antwoorden (6)

Omdat ze met de zwaartekracht aan elkaar verbonden zijn. Die kracht kan je niet zien, maar je kunt het je voorstellen dat er een touw tussen de maan en de aarde staat die altijd op spanning is. Dat geldt ook voor de verhouding van de aarde met de zon. Bovendien draait het ook allemaal onderling met elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De maan valt continu. Dat komt doordat de aarde de maan aantrekt.

Toch valt de maan niet op de aarde. Dat komt doordat de maan een grote snelheid heeft.

Ik heb geprobeerd dit in onderstaand plaatje uit te leggen. In het midden zie je de aarde, daarboven zie je de maan. De maan beweegt in een cirkel rond de aarde.

Op een gegeven moment bevindt de maan zich (in dit plaatje gezien) "boven" de aarde.

De aarde trekt de maan aan. Daardoor valt de maan naar beneden. Dat is de vertikale pijl.

Als de maan niet zou bewegen, zou de maan dus inderdaad volgens die vertikale pijl naar beneden vallen, verder en verder, tot hij uiteindelijk op de aarde zou neerstorten.

Maar de maan beweegt wel. En flink snel ook.

Dus in de tijd die de maan nodig heeft om een klein stukje (de vertikale pijl) naar beneden te vallen, is de maan al een heel stuk naar links gegaan (de horizontale pijl). Daardoor bevindt de maan zich niet dichterbij de aarde, ondanks het vallen, maar heeft hij nog steeds dezelfde afstand tot de aarde als aan het begin.

Nu treden beide bewegingen (het omlaag vallen en het naar links bewegen) in werkelijkheid natuurlijk tegelijk op. Daardoor blijft de maan in een cirkel rond de aarde bewegen.

Hetzelfde principe geldt voor de beweging van de aarde rond de zon.

Toegevoegd na 1 minuut:

In werkelijkheid is het iets ingewikkelder. Zo is de baan van de maan rond de aarde geen cirkel maar een ellips, en bewegen beide (aarde en maan) zich rond een gemeenschappelijk zwaartepunt, maar dat zijn details die voor deze uitleg niet van belang zijn. Voor een idee van het onderliggende principe voldoet deze uitleg prima, ook al heb ik de situatie enigzins versimpeld.

Plaatje bij antwoord
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat komt doordat wij om de zon draaien en de maan om ons. Door de middelpuntvliedende kracht willen wij verder van de zon komen, vergelijk dat met een touwtje met een gewichtje eraan dat je ronddraait. Dan heb je de zwaartekracht, dat kun je zien als de lengte van het touwtje, hoe sterker de zwaartekracht, hoe korter het touwtje en andersom.

Dus wij willen van de zon af, de zon wil ons naar hem toe. Bij de aarde en maan werkt het precies hetzelfde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
De middelpuntvliedende kracht bestaat niet echt, dat is een schijnkracht.
Alle planeten zijn gebonden aan de zon door de zwaartekracht.
Alle voorwerpen -groot of klein- trekken elkaar aan.
De aantrekkingskracht tussen twee voorwerpen wordt niet alleen bepaald door de massa; maar ook door hun onderlinge afstand.
Hoe groter deze afstand; des te minder de invloed van zwaartekracht tussen voorwerpen.
Zo trekt de aarde de maan aan, maar ook de maan trekt de aarde aan.

Eigenlijk valt de maan wel degelijk naar de aarde, maar door haar hoge snelheid (3600 km/uur) beweegt de maan zich loodrecht in een richting op haar valbeweging.
Deze beweging zorgt er voor dat de maan niet op de aarde ploft, maar dat ze net genoeg snelheid heeft om op dezelfde afstand van de aarde te blijven.

Datzelfde effect gebeurd ook met de omcirkeling van de aarde om de zon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Aarde valt niet op de Zon omdat zij rechtdoor wil bewegen. De Zon houdt haar echter gevangen in zijn zwaartekracht. Het effect van rechtdoor willen maar vastgehouden worden, heet het middelpuntvliedend-effect. Dat effect uit zich in een cirkelbeweging van de ene rond de andere.
De Aarde houdt onze Maan vast, maar de Maan beweegt zo snel (rechtdoor) dat zij zich van ons verwijdert. Vroeger cirkelde zij veel dichterbij ronde de Aarde dan nu. Over een miljard jaar ofzo "vliegt" de Maan bij ons vandaan, zijn wij haar kwijt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De antwoorden hier kunnen niet juist zijn.
Er bestaan geen denkbeeldige touwtjes en de middelpunt vliegende kracht zou dus altijd gelijk moeten zijn aan de aantrekkingskracht anders vliegt het weg of valt het.
Die twee krachten kunnen onmogelijk altijd gelijk zijn daar de omstandigheden continue veranderen.